23948sdkhjf

Fin lille familiebil med herlig motor

Renault Clio Sport Tourer har ny avanceret 1,2 liters motor, der gør det flot - og med plads til det meste i den nye variant.
Renault Clio er en af de mest populære bilmodeller i Sydeuropa, specielt i hjemlandet Frankrig, og med lanceringen af den nye stationcar Sport Tourer vil interessen ganske givet også blive øget herhjemme. Clio er blevet voksen i den nye Tourer version. Nu er der plads til mere, når familien på den lange rejse skal have kufferter og tasker med.

Motoren er "kun" på 1,2 liter med turbo, der giver 100 hk på de to forhjul. Det er igen et klart eksempel på effektfuld downsizing af en motor, som er let og lille, men yder det samme, som en 1,6 liters motor gjorde tidligere. Prisen er overraskende konkurrencedygtig fra 165.900 kroner i Expression udstyrsniveau. Overraskende, fordi den lille bil disker op med rimelig gode pladsforhold til fem i kabinen, samt et bagagerum på hele 439 liter, der kan udvides med foldet bagsæde til 1277 liter. Men også overraskende fordi den moderne lille motor trækker den 1195 kilogram tunge bil fra omkring 60 km/t i femte gear og når en lovet tophastighed på 188 km/t, med 0-100 på kun 11,2 sekunder.

Pænt udstyret

Udstyrsniveauet er flot med radiostyring i det justerbare rat, el-ruder og sædevarme foran, el-spejle, tågelygter og selvfølgelig hele den nye avancerede sikkerhedsudvikling. ESC er eksempelvis bygget sammen med UCL, understyringskontrol, samt ASR, antispin, som specielt i de kommende måneder kan være en fordel.

Testbilen var også udstyret med klimaanlæg og fartpilot, som er ekstra udstyr. Det koster henholdsvis 9900 og 4500 kroner. Renault har for tiden gode leasingtilbud på Clio-serien.

Flot komfort

Renault lover, at Clio 1,2 liter den kan køre 18,2 km/l i gennemsnit. Vi kom ud med 15,0 km/l, men den kører nok længere på literen over de lange rejser, hvis man ikke presser den alt for hårdt.

Den nye variant kan også leveres med Renaults fine dCi dieselmotorer med henholdsvis 65 og 86 hk. De kan anbefales, hvis man kører meget årligt for at opnå en bedre brændstoføkonomi.

Komforten er god undervejs, og man hører ikke meget til motoren eller andre lyde, bortset fra mere vindstøj under højere hastigheder. Bag rattet sidder man udmærket med rimelig støtte, og er man kun tre i bilen, kan bagsædet lægges ned delt 40:60.

Informationsdisplayet viser blandt andet tid og radioinformation. Kvaliteten ser ud til at være tip-top. Renault har virkelig taget sig sammen på det seneste efter nogle ret dårlige kvalitetsrapporter.

Renault Clio Tourer er et oplagt emne blandt de mange tilbud som ny familiebil, og ikke mindst til juniorsælgeren med diesel-motor, der kører meget med diverse prøvekollektioner. En overraskende pris med de gode værdier, som jeg hurtigt kunne leve med.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125