Lovforslag om reparationsgrænse hastes gennem Folketinget
Reparationsgrænsen skal sænkes nytårsdag.
Lovforslag nr. 80 indgår i regeringens finanslovsaftale med Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne. Det blev sendt i en kort høring onsdag i sidste uge med frist to dage senere fredag kl. 16.00.
Skatteministeriet regner med 130 millioner kroner ekstra i 2011 og herefter 120 millioner kroner årligt, fordi flere biler skrottes tidligere, når reparationsreglen nedsættes fra 75 til 65 procent af bilens værdi. Samtidig øges afgiften fra ansvarsforsikringer grundet stigende præmier.
Bilejerne får i fremtiden krav på erstatning, hvis reparationen koster mellem 55 og 65 procent af bilens værdi. Det er 10 procentpoint lavere end i dag.
Endelig forhøjes bagatelgrænsen fra 15.000 til 25.000 kroner, hvilket koster 30 millioner kroner årligt i tabt registreringsafgift. Det bringer den samlede afgiftsforøgelse ned på 105 millioner kroner om året.
Simpelt regnestykke
Skatteministeren bruger kun et argument om afgifter uden at inddrage værdi af beskæftigelse og belastning af betalingsbalancen, når han forklarer hvorfor det ikke kan betale sig at genopbygge en færdselsskadet bil for 70.000 kroner, når værdien er 100.000 kroner.
"Besparelsen på 30.000 kroner skyldes imidlertid den danske registreringsafgift. I nabolande uden registreringsafgift vil en bil, der med hensyn til kørte kilometer, årgang med videre svarer til den genopbyggede bil, kunne købes for måske 45.000 kroner (100.000 kroner eksklusive registreringsafgift). Ved at undlade genopbygning kan samfundet spare 25.000 kroner - nemlig forskellen mellem omkostningen til genopbygning og prisen for den tilsvarende bil eksklusive afgift."
Dyrere biløkonomi
Det bliver dyrere at holde dyr, indrømmer skatteminister Troels Lund Poulsen i gennemgangen af lovforslaget.
Måske til glæde for politiske modstandere tilføjer han, at det nok giver en lidt mindre bilpark, kortere levetid og en anelse lavere udledning af drivhusgasser og partikler.