Om at turde tør
EN STRAMNING AF DE periodiske syn til at skulle foretages hvert år for ældre biler bliver foreslået af en af de store bilsynskæder herhjemme. Det skulle angiveligt kunne modvirke ulykker på vejene og nedbringe den statistik, der fortæller, at for eksempel hver tredje bil har fejl på sine bremser. Problemet med denne udmelding er bare, at dokumentation for, at flere syn skulle give sikrere biler ikke findes. Danmark er på niveau med halvdelen af de øvrige europæiske lande, hvad angår frekvensen af periodiske syn. Og der er ikke observeret forbedringer på bilerne i eksempelvis Sverige og England, der opererer med årlige personbilsyn. Det europæiske niveau for periodiske syn er nemlig mest af alt udtryk for lobbyvirksomhed fra de bilproducerende lande, der gerne skal holde gang i eftermarkedet. Derfor er hverken Trafikstyrelsen, politikerne eller FDM i denne sag på samme side som den appellerende synskæde. Her er det ikke spørgsmålet om at turde tør, men vist mere et spørgsmål om et ønske om højere omsætning i synskæden.
OGSÅ ANDRE KÆDER er på spil i denne uges spalter her i fagbladet. Det gælder både inden for lak- og dækbranchen, hvor to store aktører går i brechen for at øge synlighed og omsætning. Ensartethed, synergi og faglighed er de fællesnævnere, de to kæder i hver sin del af autobranchen regner med at få ud af fælles skiltning og ny energi i kædearbejdet. For dækkæden skal der rettes op efter turbulens i 2009, og i lakkæden skal selvstændigheden vige for fællesskabet. Jo, der bliver turdet derude, hvor vigtige beslutninger skal tages om vejen frem.