23948sdkhjf

Om at turde tør

DER ER IKKE STEMMER i at foreslå en nedsættelse af efterlønsalderen. Så det afholder de fleste politikere sig fra, selv om vise mænd anbefaler en optimering af arbejdsmarkedet. På samme måde er der ikke umiddelbart glade kunder i indskrivningen, hvis værkstederne foreslår for meget servicearbejde på ældre biler, som bilejerne finder unødvendigt og dyrt. Men det må ikke afholde autobranchen fra at holde den faglige fane højt og sørge for at få bilisterne til at se det nødvendige i, at bilparken bliver holdt forsvarlig – når nu vi må trækkes med ældre biler og deres skavanker på grund af nye bilers høje prisniveau. Afgifter, rabatter og krise ufortalt.

EN STRAMNING AF DE periodiske syn til at skulle foretages hvert år for ældre biler bliver foreslået af en af de store bilsynskæder herhjemme. Det skulle angiveligt kunne modvirke ulykker på vejene og nedbringe den statistik, der fortæller, at for eksempel hver tredje bil har fejl på sine bremser. Problemet med denne udmelding er bare, at dokumentation for, at flere syn skulle give sikrere biler ikke findes. Danmark er på niveau med halvdelen af de øvrige europæiske lande, hvad angår frekvensen af periodiske syn. Og der er ikke observeret forbedringer på bilerne i eksempelvis Sverige og England, der opererer med årlige personbilsyn. Det europæiske niveau for periodiske syn er nemlig mest af alt udtryk for lobbyvirksomhed fra de bilproducerende lande, der gerne skal holde gang i eftermarkedet. Derfor er hverken Trafikstyrelsen, politikerne eller FDM i denne sag på samme side som den appellerende synskæde. Her er det ikke spørgsmålet om at turde tør, men vist mere et spørgsmål om et ønske om højere omsætning i synskæden.

OGSÅ ANDRE KÆDER er på spil i denne uges spalter her i fagbladet. Det gælder både inden for lak- og dækbranchen, hvor to store aktører går i brechen for at øge synlighed og omsætning. Ensartethed, synergi og faglighed er de fællesnævnere, de to kæder i hver sin del af autobranchen regner med at få ud af fælles skiltning og ny energi i kædearbejdet. For dækkæden skal der rettes op efter turbulens i 2009, og i lakkæden skal selvstændigheden vige for fællesskabet. Jo, der bliver turdet derude, hvor vigtige beslutninger skal tages om vejen frem.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.074