23948sdkhjf

Fortsat fald i EU-nybilsalget

Salget af nye biler falder fortsat på flere store markeder i EU, hvor Tyskland er hårdest ramt i år.
Nybilsalget oplevede en nedgang på flere af de store markeder igen i oktober. I Tyskland minus 20 procent til 256.775 biler, efter 18 procent nedgang i september. For hele året til og med oktober en nedgang på 26,8 procent til 2.423.627 enheder. Det er den største tilbagegang i salget i Europa.

Sidste år advarede flere organisationer i Tyskland mod alt for megen optimisme, da skrotpræmien øgede salget: "Der kommer et år efter dette". De fik ret. Trods de barske kendsgerninger i Tyskland er flere organisationsfolk, som blandt andet præsidenten for den store VDA organisation, Matthias Wissman, ude med konklusionen, at det går den rigtige vej.

Den tyske skrotpræmie stoppede i starten af september 2009. Lige siden er nysalget faldet. Det er en stigende eksport på 3,5 millioner enheder i årets første 10 måneder, som redder den tyske bilindustri.

Italien oplevede også nedgang i salget i oktober med minus 29 procent til cirka 140.000 enheder. Fiat, Alfa og Lancia blev ramt mest med et minus på små 40 procent, mens importmærkerne oplevede et minus på 23 procent.

Spanien oplevede et minus på 37,6 procent til kun 61.366 enheder, det laveste salg i 15 år, efter et fald i september på 26,9 procent.

Frankrig fik minus 18,7 procent til 171.449 enheder. I årets første 10 måneder er salget faldet med 1,5 procent i Frankrig. Salget steg sidste år efter indførelsen af en skrotpræmie til 2,3 millioner biler, et plus på 10,7 procent. Citroën og Peugeot i PSA Gruppen har oplevet en nedgang på hjemmemarkedet i år på 17,3 procent, og Renault minus 21,9 procent. Skrotpræmien er fortsat i kraft, og på det sidste med en bonus på godt 3700 kroner. Den stopper ved årets udgang. Analysefolk i Frankrig mener, at årets to sidste måneder bliver værre, og de mener ikke, at salget i år kommer højere op end to millioner biler.

På det sidste store marked i EU, Storbritannien, ser det lidt anderledes ud. Salget faldt med 22 procent i oktober på grund af, at skrotpræmieordningen stoppede, men salget forventes at stabilisere sig ved 2,026 millioner enheder, som er 1,5 procent flere end sidste år. Det store problem for de britiske bilister er dog, at regeringen per 1. januar 2011 hæver afgiften fra 17,5 til 20 procent.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078