23948sdkhjf

EU-krav om radar bremseassistent

1100 liv kan spares årligt ved at udstyre bilerne med elektronik til automatisk opbremsning, som Bosch har udviklet.
EU-kommissionen har ved flere lejligheder strammet kravene til bilers sikkerhedsudstyr, hvilket blandt andet har betydet indførelse af ABS-bremser og ESC-stabilisering, der skal være standardudstyr på alle nye biler om et par år. Nu kommer EU med yderligere krav om indførelse af radar-bremseassistenten, som Mercedes var først med for en del år siden - udviklet af Bosch.

Det nye system bliver indført ved lov, formentlig om et par år, fordi der dræbes omkring 1100 fodgængere årligt i EU-landene. Lastbiler og busser skal have samme system et år efter personbilerne. De nye systemer er udstyret med radar, der virker hurtigere end tidligere og under andre vejforhold med meget kødannelse. Den første levering er sket i år til Audi, oplyser Bosch.

Den tyske databank, der registrerer alle uheld, konkluderer, at blandt alle uheld med personskade i Tyskland havde en tredjedel af førerne enten ikke bremset eller trådt så blødt på bremsen, at uheldet skete. Det nye radarstyrede system reagerer automatisk og bremser optimalt, hvis føreren ikke reagerer.

Seminar i Stuttgart

Bosch er igen vært ved et seminar i samarbejde med Stuttgarter Forschnungsinstitut für Kraftfahrwesen und Fahrzeugmotoren, FKFS, Universitetet i Stuttgart, Mahle og Behr. Det afvikles over flere omgange i vinterhalvåret, og har været afholdt siden 2008 med stor succes og med deltagelse af mere end 13.000 studerende fra universiteterne, som har overværet 32 forelæsninger.

Mange af deltagerne er fremtidens ingeniører i bilindustrien. Seminarets overskift i dette vinterhalvår er "Technologieführer der Automobilindustrie stellen sich vor", hvor en del kendte topchefer i bilindustriens mest innovative forsknings- og udviklingsselskaber holder indlæg om udviklingen i dag, og ikke mindst fremtiden, som interesserer tilhørerne mest. En af foredragsholderne i det kommende vinter-seminar er blandt andet Martina Merz, medlem af bestyrelsen for Bosch Chassis Systems Brakes.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078