Rally i blodet
Mitsubishi Lancer Ralliart giver ungdommens oplevelser tilbage fra dengang, man selv kørte rally. Nu med alle udviklinger, der ikke var "in" dengang.
Navnet Ralliart kommer fra den engelsk-japanske rallyorganisation i Storbritannien. Det er få biler, hvor udtrykket "en ulv i fåreklæder" passer bedre. Rent umiddelbart ligner den jo en almindelig familiesedan. Men i denne bil er benzinøkonomien ikke det primære, men derimod det sikre og sjove. Trækket på alle fire hjul er en kopi af de versioner, Mitsubishi benyttede i samme type bil i VM-serien i rally for nogle år siden i Evolution-versionerne med tre indstillinger af undervognen: Tør vej, grusvej og løst underlag, samt våd vej og sne. Og det virker, skal jeg hilse og sige.
Motoren er også hentet fra Evolution-programmet, som i denne version yder 240 hk. Der er meget rally i blodet fra første tur, selv om man jo ikke kan lege Karl Smart på de offentlige veje under hele testkørslen. Men på de små snoede grusveje sætter den fra start som lyn og torden. Ikke fordi den lyder af meget undervejs, men jeg skal love for, at den imponerer, når man træder den højre stift godt i bund, og de 240 heste begynder at sende effekt ud til de fire hjul.
Turboladeren sænker motorens støjniveau fornemt, og bilen er i øvrigt lyddæmpet udmærket. Topfarten er øget fra 220 til 230 kilometer i timen, og 0-100 sker på kun syv sekunder. Hvad skal man med mere?
Super transmission
Lancer Ralliart er udstyret med mekanisk differentiale mellem forhjulene og centerdifferentiale, som giver baghjulene det bedst mulige vejgreb. Transmissionen er sekstrins med dobbeltkobling, og kan køres enten med manuelt skift eller automatisk, samt skifte ved padler ved rattet. Derudover er der to skifteprogrammer, normal og Sport.
Jeg mener, at denne bil ikke har mange konkurrenter, selv den nye Seat Leon Cupra har samme antal vrinskende og villige heste, men Cupra er uden træk på alle hjul. Så er der jo VW Golf GTI med "kun" 210 hk, som er topsællert i segmentet, eller den nye Ford Focus Turbo 2.5 ST, og på det seneste en ny RS i mindre serier. Men Lancer Ralliart er den ægte GTI, hvos undervognen følger med, helt i tråd med motorens effekt.
Hård men komfortabel
Med 240 hk på de fire hjul er det klart, at undervognen skal være stram og hårdere end den lille familiebil, men den er ikke ukomfortabel.
Styringen reagerer prompte, og undervognen tager fint mod de hullede ujævnheder. Sæderne er ægte sportssæder med formidabel støtte, når de går lidt hurtigere på de snoede veje, og om natten har man fordel af Bi-xenon kurvelygterne foran, der følger rattet. Dertil kommer Hill Start Assist, der hjælper med igangsætning efter stop på bakker med vanskeligt underlag.
Alt i komfort
Her er hele sikkerhedspakken med syv airbags, inklusive knæairbag foran føreren, 18" smarte gråsorte aluminiumfælge, dobbelt udstødningsrør, fartpilot, el-ruder for og bag, automatisk katastrofeblink ved hård nedbremsning, fjernbetjent centrallås, ratbetjent cr-radio med seks højtalere, el-spejle, regnsensor, tågeforlygter, forlygte vaskere og varme i forsæderne.
Testbilen var udstyret med en nyt avanceret navigationsanlæg med syvtommer touch skærm og en 40 GB harddisk, som giver plads til 1200 sange eller musiknumre, men som også oplyser om et væld af interessepunkter langs ruten. Under parkering kan man se DVD film. Anlægget har også kørecomputer, højdemåler, barometer og kompas. Det er ikke standard, men koster 22.495 kroner ekstra.
Pladsen i Lancer Ralliart er til fire voksne, og bagagerummet har plads til 400 liter. Nok til at et par golfkøller med mere. Den vil nemlig helt sikkert gøre stærkt opmærksom på sig selv ved golfbanerne.
Mitsubishi tilbyder tre års ubegrænset garanti for bilen.
Kort og godt: Det er svært at finde en bil, der gør det bedre og sjovere. Det koster selvfølgelig mere.