23948sdkhjf

Mercedes: Lastbiler er ikke længere miljøsyndere

En omfattende testkørsel foretaget af Mercedes-Benz viser, at lastbiler er blevet markant mindre belastende for miljøet. Siden 1960 er lastbilers brændstofforbrug mere end halveret og udledningen af skadelige partikler er reduceret med næsten 100 procent.
En lastbil fra 1960´erne og en lastbil anno 2010 er to nærmest væsensforskellige maskiner. Det var en af hovedkonklusionerne, da Mercedes-Benz for få måneder siden gennemførte en historisk testkørsel over en strækning på 1159 kilometer. Turen gik fra Milano over alperne til Stuttgart og tilbage igen. Modellerne, der blev sammenlignet, var henholdsvis en Mercedes-Benz Actros anno 2010 og en Mercedes-Benz LP 1620 fra 1964. Begge state-of-the-art-lastbiler i deres generation.

Testen viste, at der inden for de sidste 50 år er foregået en teknologisk revolution inden for lastbiludvikling. Brændstofforbruget per transporteret ton er halveret, og som følge heraf er CO2-udledningen også halveret. Samtidig fremstilles de nye lastbiler, så de lever op til den såkaldte Euro 5 norm. Det betyder, at emissionen af NOx- og andre partikler er reduceret med ikke mindre end 98 procent.

- Lastbiler beskyldes ofte for at være de helt store miljøsyndere, men det er faktisk meget langt fra virkeligheden, og det er muligvis en opfattelse, der hænger ved fra dengang, lastbiler forurenede og støjede langt mere, end de gør i dag, siger salgschef for Mercedes-Benz lastbiler i Danmark Christian Devantier.

- Jeg tror, de færreste er klar over, at lastbiler kun står for fem procent af den samlede CO2-udledning i Danmark, og at 24 moderne lastbiler støjer mindre end én lastbil fra før 1970.

Højere sikkerhed og mindre stress

Sikkerheden er også væsentligt forbedret i dag i forhold til for 50 år siden. I dag kan lastbiler fra Mercedes-Benz forsynes med ESP, der holder bilen på ret kurs, intelligent afstandsregulering til forankørende, automatisk bremsefunktion hvis den forankørende kommer for tæt på samt intelligent sporassistent, der advarer chaufføren, når man bevæger sig uden for afmærkningerne på vejen.

Disse systemer fører ikke kun til øget sikkerhed for medtrafikanterne, men bidrager samtidig til at sænke chaufførens stress-niveau væsentligt. Det påviste testen, der også indeholdte målinger af de involverede test-chaufførers hjerne- og hjerteaktivitet under kørslen, påpeger Mercedes.

- Som verdens førende producent af lastbiler, arbejder vi hver dag året rundt for at udvikle nye teknologier, der kan gøre vores lastbiler til endnu mere miljørigtige, sikre og gode arbejdspladser. Vi forsker blandt andet i at sænke brændstofforbruget, da det er vejen til at nedsætte CO2-udslippet fra en dieselmotor. Samtidig arbejder vi med udviklingen af alternative drivmidler, herunder naturgas, biogas og el, siger Christian Devantier.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078