De kalder ham Mr. Diesel
20.000 dieselpumper, halvtreds år i branchen og fyrre år i samme firma, og var det ikke for en blodprop, kunne Bjarne Udengaard have klaret det hele med kun én sygedag.
Dengang Bjarne Udengaard kom til BG Service for fire årtier siden, havde han allerede været et årti i branchen. Han blev i sin tid udlært som automekaniker i Løgten nord for Århus. Det var et af den slags værksteder, hvor man lavede alt mekanisk, så Bjarne Udengaard er ikke helt ubekendt med hverken plæneklippere, traktorer eller lastbiler.
Her blev det til ti år inklusive soldatertiden.
Det var en lærekammerat, der sagde til Bjarne Udengaard, at det nu var tid til at prøve noget nyt. Så uden nogen vidste det, søgte han job hos BG Service, og fik det. Så var der blot det med at få sagt op på en pæn måde. Men den gordiske knude løste sig, for inden Bjarne fik noget sagt noget, fortalte mester, at værkstedet skulle sælges.
Start fra 0 igen
BG Service var lidt som at starte forfra igen, husker Bjarne Udengaard. Alt var nyt, men da han udviste gode takter, var det ham, som kom til at stå for opbygningen af den nu så landskendte dieselservice, som BG Service begyndte med for små fyrre år siden.
At det på sigt skulle blive Danmarks største dieselcenter, og samtidig finde sig en plads blandt de absolut største på nordisk plan, var der ingen, der turde drømme om dengang.
Selv har Bjarne Udengaard ikke helt tal på, hvor mange pumper han i tidens løb har repareret, men som det ser ud nu, svinger tallet omkring 2000 pumper årligt. Dog skal det lige siges, at dieselafdelingen, foruden den arbejdende værkfører, Bjarne Udengaard, nu tæller seks mand.
Et forsigtigt gæt fra Bjarne lyder dog på, at han i snit har repareret omkring én til to pumper dagligt, og ganges det tal med de fyrre år, lander det totale antal reparerede pumper i største fald på et sted omkring 20.000 dieselpumper.
Lang tid før bil- og flyfabrikkerne opfandt det, som i daglig tale kaldes en sort boks, brugte Bjarne Udengaard netop en sort boks.
I den var alle kunder ordnet i et slags Kardex system med alle data på kunderne, og hvad og hvornår dette eller hint var blevet repareret.
Det med at være syg, er ikke noget Bjarne Udengaard har brugt meget. Og var det ikke for den blodprop, som holdt ham væk fra arbejde i tolv dage, havde han rent faktisk kunnet prale af kun at have været syg to dage siden 1974.
Tilmed var den ene dag ikke engang en sygedag, for denne dag det år var han og resten af Danmark godt og grundigt sneet inde.
Meget har ændret sig
Selv en erfaren mand som Bjarne Udengaard medgiver gerne, at man i dag skal holde ørene stive for at følge med.
- Der er sket meget i min tid, og ikke mindst i de sidste fire fem år. Nye tider giver nye problemer. I dag kommer vi ud for fejl på ledningsnet, som kan være drilske, specielt når spiralfleksen gnaver hul på ledningernes isolering. Det giver uventede fejl. Sod ser vi i dag meget mere til end før, og vi har renset biler, som har indeholdt mere end et kilo af det sorte stads. Tydeligst ser vi det i de dieselbiler, der kører for lidt, siger Bjarne Udengaard.
Generationsskiftet
Dagen for de fyrre år var onsdag 21. april, og med så mange år er det naturligt at se efter en dag at stoppe, og den dag bliver 31. maj i år.
Selv tror Bjarne Udengaard ikke på, at det bliver et problem, for han kan snart se frem til at få mere tid til at spille fodbold og badminton, og ikke mindst bliver der også god tid til at løbe det halve Marselisborg løb, som både han og BGs chef, Allan Nørgaard, deltager i hvert år.
Afløseren for jubilaren bliver Tommy Nielsen, som blandt andet har en fortid hos Toyota, såvel som han har været udsendt som mekaniker til flere af verdens brændpunkter, der indbefatter lande som Afghanistan og Indonesien efter tsunamien. Men inden det kommer så langt, skal Bjarne Udengaard formentlig have foretræde for Hendes Majestæt Dronning Margrethe, da han af sit firma er indstillet til Den kongelige Belønningsmedalje for sine 40 år.
Reception fredag 23. april kl. 12-16 hos BG Service Center, Grenåvej 148 i Risskov