23948sdkhjf

Resultatliste DM for Mekanikere

Den forsvarende mester ved DM for Mekanikere 2010, Christian Rytter, måtte se sig slået trods protest over manglende handsker i den indledende runde.
Danmarks bedste automekaniker de næste tre år hedder Martin Kaas Jensen, mekaniker hos Opel- og Kia-mærkeforhandleren Uggerhøj i Silkeborg. Han vandt forleden DM for Mekanikere under AutoTeknik 2010 fagmessen i Odense efter at have kvalificeret sig suverænt i semifinalen med 135 point.

I finalen var han i duel mod René Agerskov, indehaver af AutoPartner-værkstedet Agerskov Auto i Skamby på Fyn. Og der var tæt løb mellem de to foran en hob af tilskuere i Arena-hallen om først at finde og udbedre en el-kredsløbsfejl omkring relæstyringen til hornet. Med et "dyt" signalerede Martin Kaas Jensen til sin ligeledes stærke modstander, at han var foran. Det tog ham derefter ikke mange minutter i et intenst kapløb at lokalisere og udbedre næste fejl i form af et startproblem på grund af et tilstoppet brændstoffilter, der fik motorstyringen til melde for lidt tryk til højtrykskredsen på commonrail-systemet. Lidt som at lede efter en nål i en høstak, hvis man ikke tænker hurtigt og bruger sin mekaniske viden samt diagnosetester rigtigt. Det gik op i en højere enhed for Martin Kaas Jensen, så han som den første kunne starte Opel Corsa-motoren – og dermed vinde vandrepokal og titel som Danmarks bedste mekaniker.

På tredjepladsen kom René Laursen, Belladd i Hvidovre, der i lørdagens semi-finale besejrede Ole Klitgaard Christensen, Byrum Auto (Automester) på Læsø.

Protest afvist

Forinden i de indledende runder indgav den forsvarende mester fra 2007, Christian Rytter fra Auto Teknik Sæby (Bosch Car Service), en mundtlig protest over minuspoint for ikke at iføre sig beskyttelseshandsker under elementer i arbejdet med service på et aircon-anlæg, som han vurderede som ufarligt. Protesten blev afvist af dommerne, og han blev placeret som nummer fem med 262 point – kun fire point fra fjerdepladsen og dermed adgangen til semifinalen.

Christian Rytter besejrede dog akkurat sin egen svend Dan Mølgaard, der kom på sjettepladsen, med to point mere, idet laveste antal point var bedst i konkurrencen.

Bolt i bundkarret

Del-resultater gennem mesterskabet og nærbilleder af DM-deltagernes arbejde blev løbende vist på storskærm, ligesom tilskuerne havde god gavn af de opsatte still-kameraer, der på mindre skærme viste ellers usynligt arbejde i motorrummene.

Speaker Jesper Beck Holm fra AutoVidencenter Fyn bandt indslagene godt sammen med små historier om deltagere og detaljer i arrangementet på underholdende vis. Blandt andet konstaterede han, at det var dejligt med hjælpsomme leverandører tæt på under messen til at levere for eksempel en magnet, da en deltager på en opgave tabte en bolt ned i VW-motoren, der blev forsøgt fisket op.

- Og så kan vi se, at placeringerne fra de indledende runder, semifinale og til finalen var den samme. Det understreger, at det var de dygtigste mekanikere i konkurrencen, der stod i finalen om at blive Danmarks bedste mekaniker 2010, sagde Jesper Beck Holm efter konkurrencen.

Som til tilfredse kunder hjemme

De 19 deltagere havde tre minutter til at tjekke værktøj og data før hver delopgave. Dommerne fra de arrangerende tekniske skoler hjalp med brug af testere og opsætning af scope, ligesom tiden blev stoppet, hvis der opstod problemer.

Diagrammer og data var så vidt muligt originale.

Deltagerne fik en halv time til hver øvelse, der blev bedømt på tid, kvalitet og miljø – nøjagtig som at lave "gulvbiler" hjemme på værkstedet til tilfredse kunder. Færrest fejl var bedst. I semifinalen gjaldt det blandt andet om at være sikker i sin diagnose, for fejlslutninger i afgivne svar gav 10 minuspoint, hvilket blev tildelt et par deltagere.

I semi-finalen var opgaverne:

• På VW-motor, udskiftning af O-ringe og pumpedyse-element som mekanisk arbejde på moderne dieselindsprøjtningssystem med brug af en del specialværktøj såsom måleur efter nøje beskrevet procedure i materiale.

• Blå Corsa med Opel/Fiat-motor, airbag-fejl og fejl på lygtesystem, måle spænding på håndholdt scop og læse diagrammer.

• Hvid Corsa med Opel/Fiat-motor, fejl på AC-system, hvor formodstanden til kølerblæsermotoren var defekt, hvilket kunne dokumenteres med at måle manglende spænding ud fra formodstanden, som betød, at blæseren ikke kørte på trin 1.

• Teoriprøve – paratviden om symptomer med svar som "Rigtigt" eller "Forkert". Eks.: Kølemiddellavtrykket på en bil med fast kompressor-slagvolumen er varierende?
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094