Mindste X-SUVer med plads til det hele
X1 er den mindste model i BMW SUV-programmet, men byder alligevel på god plads til familien og bagagen.
Når der er brug for det, trækker motoren på alle hjul, ellers kun på forhjulene. Ekstraudstyret omfatter blandt andet metallak, sportslæderrat, tagræling, forskydeligt armlæn, automatisk antiblænd, sportssæder, sædevarme, xenonlygter, klima-automatik og hihi-højtalersystem med mere.
X1er udstyret med en herlig kørestilling, som kan tilpasses alle. Man sidder ret højt, som mange godt kan lide, med et dejligt udsyn over trafikken. Spejlene er rart store, men irriterer i for eksempel rundkørsler, hvor man skal se sig godt for.
Ganske økonomisk
BMW er kendt for sine gode og effektfulde maskiner. Det er udmærket at få 177 hk ud af en 2.0 liters dieselmotor, hjulpet godt på vej af udstødnings-turboteknologien. Testbilen havde sekstrins manuelt gear, som er lidt stramt, men præcist. Det er den slags, man hurtigt vænner sig til, når det er ens egen bil.
Undervognen er stram, nærmest hård, men komfortabel på de gode veje.
BMW lover et gennemsnitsforbrug, som svarer til 18,9 kilometer per liter. Så meget nåede vi dog ikke op på, blot 14,5 kilometer, men det synes jeg er meget pænt i den store, tunge bil. Computeren viste 14,9 kilometer per liter.
Den har Stop & Start funktion med hele sikkerhedspakken, med en stram kobling og servostyring, der kan virke for stram i tætte parkeringsmanøvrer. Fruen i huset spurgte, om den ikke havde servo efter en kort bytur. Alt virker, som det skal og altså lidt stramt.
X1 er en herlig nyskabelse, hvor man næsten ikke kan se forskel i forhold til de to større X3 og X5 modeller, der er både længere, bredere og højere end X1. Lillebror er et udmærket kompromis blandt tidens meget populære SUVer, og en moderne personbil. Eneste minus er prisen.