23948sdkhjf

Peugeot tilbage til GTi markedet

Med lanceringen af den sportslige hatchback Peugeot 308 GTi tager det franske selskab hul på en ny tid med stolte traditioner bag sig.
Peugeots GTi-program startede helt tilbage i 1964 med modellen 205 GTi, der samtidig markerede en ny æra for selskabet. Lige siden er der kommet den ene vakse GTi’er efter den anden. Den seneste i 2006, 207 GT Turbo, 150 hk.

Gennem årene har Peugeot også haft succes i VM-serien i rally med flere mesterskaber, samt i Danmark, hvor man stadig er aktiv. Nu kommer den nyeste i familien, 308 GTi, som allerede er ude hos de danske forhandlere til en vejledende pris på 369.990 kroner med sportsudstyr, rally sæder og det hele afstemt til de mange "heste" ude foran. Den er desuden spækket med sikkerheds- og komfortudstyr.

Den store konkurrent er VW Golf GTi, der koster 454.000 kroner, mens andre modeller som Ford Focus ST, Seat Leon FR, Honda Civic R og Opel Astra OPC ligger tæt på 308 GTi prisen, med undtagelse af Honda Civic R, der koster mere, men de sælger ikke så meget, ifølge Peugeot.

308 GTi har den mindste motor i volumen på 1.6 liter THP, der yder 200 hk, men også den mest økonomiske, i henhold til Euro-normen, og den ser ud til at blive den mest solgte i år, selv om den er ny på markedet.

VW Golf GTi har solgt 24 enheder i år frem til medio august, mens der allerede er solgt 20 Peugeot 308 GTi før introduktionen, med fire måneder tilbage i kalenderen for 2010. Den eneste 308 GTi i Danmark, som deltager i diverse manøvreprøver og Yokohama mesterskab, køres af teknisk chef hos Peugeot Danmark, Kjeld Seidler, der har klaret sig udmærket i den nye bil.

Den anden nyhed, den smarte coupé RZC med 156-173 hk på 308-platform, har fået mange internationale roser for designet, og er solgt i mere end 40 eksemplarer i Danmark i år.

- Vi når mere end 50. Det synes vi selv er flot, udtaler pr-chef Janne Bock.

Hurtig familiebil

Peugeot 308 GTi er en hurtig sag, der samtidig er velegnet til familien som ønsker mere power på forhjulene end de andre biltyper i serien, der koster fra 248.990 kr. Importselskabet har afholdt to introduktionsmøder. Det ene på Sjælland og det andet, som vi deltog i, på den skønne halvø Alrø, syd for Odder. Gode snoede veje og lange lige strækninger, og ikke meget trafik. 0-100 km/t opgives til 7,7 sekunder, med en topfart på 237 km/t gennem sekstrins gearkasse og et drejningsmoment på 275 Nm ved 1700-4500 o/min. Gennemsnitsforbruget loves til 14,5 kilometer.

Motoren er som nævnt 1.6 THP, Twin-Scroll turbolader med direkte indsprøjtning, hvor udstødningsmanifolden er delt op i to kamre, et for cylinder 1 og 4 samt et for cylinder 2 og 3, hvilket resulterer i højere lufthastighed forbi turbosiden. Der opnås fuldt ladetryk på 1,3 bar meget hurtigt.

Den direkte indsprøjtning er også ny med tostemplet højtrykspumpe, drevet af knastakslens indsugning, som distribueres videre fra railen til de fire indsprøjtningsdyser, med nøje afstemt mængde brændstof, en optimeret forbrænding, og fuld udnyttelse af motoren.

Hertil VTi, variabel løftehøjde af indsugningsventiler, kombineret med variabel styring af ind- og udstødnings knastaksler.

Undervognen er ny og kraftigere med større bremser, og den er 10 millimeter lavere end 308 fem-dørs. Udstødningslyden er der også gjort noget ved. GTI’en lyder rap, når der accelereres.

Sikkerheden er tip-top med det hele. ESC kan slås fra, hvis den mere erfarne kører ønsker at opleve bilen fuld ud.

Store rabatter

Peugeot selskabet forventer et totalsalg i år på 135.000-140.000 biler i Danmark. Den 16. august var der solgt 87.526 personbiler, men de fabriksejede importselskaber kan Peugeot ikke rigtig matche. Janne Bock fra importselskabet fortæller:

- Der gives rigtig store rabatter på nye biler i Danmark. Her kan vi som privatejet importselskab ikke matche de fabriksejede importselskaber. Det må vi desværre se i øjnene. Også når den nye 508-serie kommer til april 2011 i firmabil-segmentet.

Ford hitter salget

De mest solgte bilmærker i år frem til den 9. august, som blev vist på samme møde, er interessant. Ford er størst med et salg på 9262 enheder, pænt foran Peugeot med 7396 enheder. Derefter følger Citroën med 7103, Toyota 6896, VW 5729, Opel 5592, Hyundai 4871, Fiat 4572, Suzuki 4566 og, som nummer 10 på listen, Chevrolet, det nyeste mærke i Danmark med 3926 enheder – og den største fremgang i år på mere end 405 procent.

Selv om Peugeot altså er nummer to, gik mærket kun 5,9 procent frem, selv om markedet steg mere. Eneste mærke som gik tilbage, var Suzuki med et minus i år, sammenlignet med sidste år, på 12,07 procent.

Peugeots søsterselskab Citroën, der er fabriksejet her i landet, gik frem med 39,17 procent. Begge PSA mærker har ændret modelfilosofi på det seneste med mere sportslige versioner i modelprogrammerne. GTi og RCZ fra Peugeot, og den nye DS3 fra Citroën, med flere på vej næste år.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078