Bilbasen: Ingen nye bilafgifter i 2011
Internethandel-sitet kommenterer finanslovforslaget med at konstatere ro til at vækste for autobranchen.
Forslaget viser, ifølge Bilbasen, at regeringen er optimistisk i forhold til nybilsalget i 2011, hvor den forventer et salg på omkring 150.000 nye personbiler. Det vil betyde, at indtægterne fra registreringsafgiften stiger fra 13,8 milliarder kroner i 2010 til 15 milliarder kroner i 2011. På et konkret spørgsmål om en redegørelse for indtægtsstigningerne lyder svaret fra Finansministeriet:
"Det er udelukkende et stigende bilsalg fra 2010 til 2011, der ligger til grund for stigningerne. Der er ikke lovændringer til grund for de øgede indtægtsstigninger".
Leasingvækst et problem
Hvis privatleasing af nye biler fortsat vækster voldsomt, kan det blive et problem. Regeringen har dog ikke indregnet en lavere indtægt fra registreringsafgifterne.
Konsulent Jens Enghave fra Bilbranchen siger i en kommentar til finanslovforslaget, at budgettet signalerer stor tiltro til vækst i personbilsalget.
- Hvis budgettet skal holde, skal der dog også ske vækst i varebilsalget, da indtægterne fra registreringsafgift pr. personbil højst sandsynligt vil falde i de kommende år. Primært fordi andelen af leasingbiler stiger - og med leasingbiler er der mulighed for at betale registreringsafgift månedsvist, hvilket forskyder indtægterne, siger Jens Enghave
En branche i vækst.
Med den klare udmelding om at registreringsafgifterne ikke ændres i 2011, så kan branchen fortsætte den vækst på næsten ti procent, der er sket i 2010.
- Ligesom regeringen forventer et stigende nybilsalg, forventer vi, at den markante vækst i brugtbilsalget fortsætter, og det er til gavn for hele branchen. Det er meget positivt, at regeringen melder klart ud omkring 2011. Selvom der er behov for afgiftsomlægninger, har branchen også brug for ro og det bidrager udmeldingen til, siger Kenneth Andersen, administrerende direktør for BilBasen.
Regeringens forventede et salg på 121.000 nye biler i 2010. Det ser ud til at ende på godt 140.000 i år, og hvis de optimistiske prognoser i finanslovsforslaget holder stik, så ser det lyst ud for den danske bilbranche.