23948sdkhjf

Prototyper på fremtidens teknologi

Mercedes SLS AMG på brændselscelle, Renault DeZir og Citroën Survolt elbiler med racer-trim.
El-biler ser ud til at komme mere og mere, selv om forskellige specialister stiller spørgsmål ved udviklingen. Ingen er dog i tvivl om, at de har deres force i storbyerne. Både til private og til vareudbringning. På længere sigt er det brændselscelle teknologien mange satser på, men den er ikke lige om hjørnet ligesom el-bilerne.

Mercedes-Benz har i sin nye SLS AMG med de såkaldte mågevinge-døre lanceret en version med brændselscelleteknologi med imponerende værdier. Fire el-motorer, placeret tæt ved hvert hjul med træk på alle hjul, udvikler 525 hk til sammen med 12.000 o/min for hver motor, med et maksimalt drejningsmoment på 880 Newtonmeter. Den nye SLS AMG E-Cell, som modellen hedder, har dermed næsten samme værdier som versionen med 6.3 V8 benzinmotor med 0-100 km/t på fire sekunder, hvor benzinversionen klarer det på 3.8 sekunder med 571 hk og automattransmission. Bremserne er i keramik komposit oh 40 procent lettere, og selvfølgelig er bilen udstyret med al det nye elektronik og fuld sikkerhedspakke, samt LED lys for og bag.

To franske racere

Som optakt til efterårets store internationale udstilling i Paris viser Renault og Citroën, hvad de formår på el-bilområdet. Renault viser modellen DeZir, der har forskellige oplade funktioner: En standard ved hjemmet via et almindeligt strømstik, der varer otte timer, eller den hurtige opladning med tre-fase 400V, der klarer 80 procent af opladningen på 20 minutter. Bilen har KERS, kendt fra Formel 1, der står for Kinitic Energy Recovery System, som opsamlet effekt fra bremserne. Motoren yder 150 hk med et maksimalt drejningsmoment på 226 Newtonmeter, og 0-100 km/t klares på kun fem sekunder. Luftmodstandskoefficienten er nede på 0,25 cd, og bilen vejer kun 830 kilogram.

Den sidste prototype version i denne trio af nyheder er Citroën Survolt, der forleden blev testet på Le Mans banen af Vanina Ichx, tidligere DTM-kører, og datter af Le Mans legenden Jacky Ickx.

Det er en el-bil i racertrim med to elmotorer og 300 hk at gøre godt med. Den klarer også 0-100 km/t på kun fem sekunder, med en topfart på 260 km/t. Opladningen kan ske med lynladning på to timer, eller ti timer via et almindeligt strømstikudtag. Den er kun 3,85 meter lang, 1,87 meter bred og 1,2 meter høj. Det er Citroëns bud på en ny type racerbil, hvor man kan bruge erfaringerne til almindelige familiebiler.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078