Topkarakter til BMW og Alfa Romeo i crashtest
- Resultaterne viser, at bilfabrikkerne har fået flot styr på kollisionssikkerheden, når det handler om personbiler i klassisk forstand, mens de større firehjulstrækkere stadig har plads til forbedringer, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
Når det drejer sig om beskyttelse af fører og passager, viser airbags fortsat stigende effekt, så både hoved, overkrop og ben opnår en god beskyttelse i tilfælde af en kollision.
Hovedstøtterne er i tilfældene Alfa Romeo og BMW blevet fremragende med en meget fin beskyttelse mod whiplash-skader, mens Mazda viser tegn på ringe beskyttelse, og dermed illustrerer forskellen mellem en god og en dårlig bil, mener bilredaktøren.
Forskel for fodgængere
Testen har også undersøgt bilernes evne til at mindske skader på fodgængere i tilfælde af
kollision. Igen udviste BMW fremragende egenskaber, idet motorhjelmen løfter sig aktivt ved en kollision, så selve motorhjelmen fungerer som en stødzone, der kan optage den ellers dræbende energi.
- Det giver et meget flot resultat for BMW 5-serien. Den store Mazda CX-7 klarer sig modsat ringe, hvilket kan medføre store skader på fodgængere i tilfælde af kollision, forklarer Søren W. Rasmussen.
Mere om den seneste og tidligere Euro NCAP crashtest på www.fdm.dk.