Ssangyong er til salg
Det ser dog ud til, at Renault med partneren Nissan og Samsung, som Renault også ejer, samt det indiske selskab, er med i finalen. SAIC Motors, den største bilproducent i Kina, købte 51 procent af selskabet i 2000, som senere blev reduceret til 10 procent. SAIC blev i øvrigt anklaget for at stjæle teknologi, som Ssangyong fik rettens ord for i Seoul. En overgang var sydkoreanske Daewoo også medejer, men det sluttede også brat, da Daewoo gik konkurs. I 2009 måtte Ssangyong ty til betalingsstandsning, efter et tab på mere end 445 millioner kroner. Ssangyong er den mindste bilproducent i Sydkorea, som de senere år har været i krise på grund af sine relativt store firehjulstrækkere, men på det seneste har selskabet vist mindre familiebiler. Blandt andet i Barcelona sidste år med modellen C200 eco.
Ssangyong blev grundlagt i 1963, da to mindre lokale selskaber fusionerede. De fremstillede Jeeps til USA, lastvogne og busser. I 1991 startede man et samarbejde med Daimler-Benz, der leverede motor know-how. Købsprisen nævnes i Seoul at ligge på cirka 2,95 milliarder kroner. Navnet Ssangyong betyder de to dragoner.