23948sdkhjf

Ital Design det helt store samtaleemne

VW’s køb af 90 procent af aktierne i Ital Design ved Torino var det helt store samtaleemne i bilindustrien i uge 21, hvor købet blev offentliggjort.

Der er allerede masser af gisninger om fremtiden for Ital Design. Hvad med de bestående kunder - udover VW, som Giorgetto Giugiaro og sønnen Fabrizio arbejder med? Bliver de store vindere i kølvandet nogle af de andre designinstitutter ved Torino? Det mener den kendte reporter fra Italien, Luca Ciferri, der blandt andet rapporterer til Automotive News, og som nævner designinstitutterne I.DE.A, Pininfarina, Stola med flere.

Ital design har i år skrevet kontrakt med blandt andet Brilliance i Kina, og det store amerikansk baserede selskab Hybrid Kinetic Motors Corp. med rødder i Kina, og mange flere omkring design.

Giorgetto Giogiaro udtaler i forbindelse med spekulationerne, at VW selvfølgelig bliver det primære fokus i selskabet fremover, men der er plads til andre opgaver. Det åbner helt nye perspektiver, udtaler han.

Chefdesigneren hos VW, designdirektør Walter de Silva, udtaler, at konkurrencen med en af de levende legender i design-klubben bliver interessant med store udfordringer.

Der er i øvrigt en interessant krølle på overtagelsen: Den magtfulde person i VW Gruppen, Ferdinand Piëch, barnebarn af Ferdinand Porsche og hovedaktionær i både VW og Porsche, samt bestyrelsesformand i VW Gruppen, studerede design hos Ital Design for næsten 40 år siden, da han var 37 år. Siden har Piëch og Giugiaro haft et tæt venskab.

- Piëch kom til os i sommeren 1972, og blev hos os i flere måneder. Det var på det tidspunkt, at vi var næsten færdige med designet af den første Golf og Scirocco. Piëch syntes virkelig godt om Scirocco, mens han mente, at den nye Golf blev en fiasko. Han kunne bare ikke li’ designet, men som bekendt gik det meget anderledes. Det har vi ofte talt om siden, udtaler Giorgetto Giugiaro.

Det var topchefen hos VW, Martin Winterkorn, der forleden gav hånd på den opsigtsvækkende aftale, og, som det hedder i Automotive News Europe, så kom den studerende fra sommeren 1972, endelig tilbage i selskabet som mester.
Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.147