23948sdkhjf

Ejner Hessel styrket efter tilpasning

Målrettet effektivisering og en udvidelse af forretningsgrundlaget betyder, at koncernen forventer at vende et tab sidste år til et mindre plus i 2010.
Efter et år stærkt præget af den økonomiske afmatning er udviklingen vendt for Danmarks største bilforhandler Ejner Hessel A/S. Der er gennemført en målrettet og gennemgribende effektivisering af organisationen, og forretningsgrundlaget er udvidet med endnu et bilmærke.

Udviklingen skal ses i lyset af et 2009, der bød på store udfordringer for hele branchen. Totalmarkedet faldt med 60 procent for last- og varebiler og 30 procent for personbiler. Ejner Hessel A/S oplevede i året et drastisk fald i omsætningen og en resultatmæssig tilbagegang på over 27 millioner kroner efter skat, hvilket betød, at resultatet efter skat blev et tab på 25,5 millioner kroner på koncernniveau.

Som modtræk til det lavere aktivitetsniveau gennemførte ledelsen en større fokuseret tilpasning, der blandt andet indebar betydelige effektiviseringer, omkostningstilpasninger og en reduktion i antallet af medarbejdere.

- Det altid beklageligt at skulle sige farvel til dygtige medarbejdere, men processen har været nødvendig for at sikre koncernens fremtidige indtjeningskraft. Vores fokus har overalt været rettet mod at øge produktiviteten og effektiviteten, så vi fortsat kan tilbyde vores kunder det høje serviceniveau, de er vant til og forventer, selv om forretningsbetingelserne har været vanskelige, siger selskabets adm. direktør Bjarne Hessel:

- Tiltagene har gjort, at vi har reduceret nulpunktsomsætningen og genskabt indtjeningen. Vi har truffet de rigtige valg og fået skruet på de rigtige knapper, og vi kan af resultaterne for første kvartal se de positive effekter, tilføjer han.

Adgang til nyt kundesegment

Der er i 2009 også taget offensive initiativer med henblik på at vende udviklingen i koncernen. Ejner Hessel, der er mest kendt for at sælge Mercedes-Benz’ last-, vare- og personbiler, tog i marts 2009 et nyt bilmærke ind og forhandler nu også Renault. Samtidigt har koncernen åbnet en ny forretning i Slagelse på 2.500 kvadratmeter.

- Renault har givet os adgang til et helt nyt kundesegment, og da der stort set ikke er overlap i kundegrupperne, konkurrerer Renault- og Mercedes-mærkerne ikke mod hinanden. Salget er gået over forventning og giver som noget meget vigtigt også arbejde til værkstederne, oplyser Bjarne Hessel.

Overskud i 2010

Trods et fortsat pres på de økonomiske konjunkturer, som ikke mindst rammer bilmarkedet, forventer Bjarne Hessel samlet set et mindre overskud på koncernniveau for hele 2010:

- Markedet vil være meget følsomt i år, men vi er kommet fornuftigt gennem første kvartal. Mercedes’ nye prisstrategi på person- og varebiler, samarbejdet med Renault, vores fortsatte fokus på omkostningskontrol og optimal kundeservice samt tegn på lysere tider for vognmandsbranchen gør, at vi er fortrøstningsfulde og tror på fortsat fremgang, siger han.
Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079