100 års kvindekamp - men far vælger stadig bilen
På trods af, at kvinder i stor stil omgiver sig med og forholder sig til teknologi i hverdagen, på arbejde og i familien - italesættes kvinder stort set ikke som forbrugere af biler.
Klichéerne trives, men kan det passe, at kvinder ikke interesserer sig for biler? Det sætter bilmærkerne Volkswagen, Ford og Renault nu til diskussion.
Traditionelt tilhører mænd og biler samme univers. Bilerne udvikles af mænd, testes af mænd, bilstof kommunikeres til og af mænd og bilerne sælges af mænd - oftest til mænd. Men i realiteten er der lige så mange kvindelige bilister, som der er mandlige.
Derfor griber Volkswagen sammen med Ford og Renault nu i egen barm ved at tage initiativ til at ændre den stereotype holdning, der eksisterer om kvinder, biler og teknik. Med en workshop under overskriften "Kvinder og Biler" ønsker bilmærkerne, gerne i samarbejde med endnu flere repræsentanter fra bilbranchen, at få kvinderne råbt op og skabe et alternativ til den traditionelt maskuline kommunikation om hestekræfter - Et sprog, der også henvender sig til de mange kvindelige brugere af vores produkter.
De tre mærker Volkswagen, Ford og Renault har derfor arrangeret en workshop 8. juni 2010 på Docken i København og har hertil søgtkvinder, der ville deltage i debatten om Kvinder og Biler, og testkøre bilerne.
Yderligere er der også sammensat et dommerpanel af kvinder med holdning til biler, fra såvel medier, som fra politisk hold samt markante offentlige personligheder. Pernille Rosendahl, Andrea Elisabeth Rudolph, Szhirley og Margrethe Vestager er således med i dommerpanelet.
Workshoppen igangsættes med debat om kommunikation henvendt til kvinder om biler, med indlæg fra blandt andre Christiane Vejlø, livsstilsekspert og specialist på området kvinder og teknik. Efterfølgende vil der være testkørsel af et bredt udvalg af biler og arrangementet afsluttes med dommerpanelets dom: kåring af Kvindebilen 2010.