23948sdkhjf

Sæson for fup

Månederne op til sommerferien er den mest aktive periode for annoncesvindlere.
Knud Jensen fra K.J. Auto i Auning er godt træt af breve fra eksempelvis Den danske Virksomhedsportal. Med lokkende ord gør brevet opmærksom på, at det er tid til at kontrollere sine oplysninger på Publikation af virksomheder 2010, og det er endda gratis.

Ja, det vil sige, det er gratis at rette, men så sandelig ikke overhovedet at reagere på brevet, som Knud Jensen erindrer at have fået i årevis.

- På brevpapiret står der TVV, det er lige før, at man læser det som TÜV, og det er jo et troværdigt foretagende, siger Knud Jensen.

Det er netop hele idéen eller fidusen ved brevet. Det skal lugte af troværdighed, men svarer man til firmaet, der kun kan nås pr. fax eller via en netadresse, koster det 982 euro - godt 7000 kroner.

Så skal man heller ikke gøre sig nogen ulejlighed de næste tre år, for man har ved at reagere bundet sig til en treårig kontrakt. Det står der selv gråt på gråt.

- Jeg har hørt om flere, som får denne slags opfordringer, og det synes jeg er noget svineri, som jeg gerne vil advare mod, siger Knud Jensen.

Disse breve eller mails kommer gerne i travle måneder op til ferieperioden, hvor svindlerne, som Knud Jensen kalder dem, regner med, at der er travlhed, eller at chefen er på ferie. Desuden er det afsendt fra Spanien.

Brevet fra Den danske Virksomhedsportal er heldigvis en dygtig maskinoversættelse, men ikke dygtig nok. Der anvendes vendinger og ord, som ikke er helt normale for dansk sprogbrug.

"I forbindelse med årets forberedelser af den danske virksomhedsportal (nu med små begyndelsesbogstaver. red) skal vi bede om efterprøvning af Deres virksomhedsdata der er anført på side 2."

- Man kan ikke advare nok mod den slags plat, og jeg håber, at Motor-magasinet vil tage sagen op, siger Knud Jensen.

Det være hermed gjort.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.077