Danskerne fravælger ESC på Spark
Tilmed vælger kunderne modellen uden ESC her i landet. "Vi kører jo kun i byen. Uheld er ikke noget, der rammer os. Vi tager den billigste version. Vi kører jo altid yderst fornuftigt". Sådan konkluderer langt de fleste kunder i en Chevrolet forretning, selv når forhandleren fortæller om fordelene ved versionen med ESC omkring sikkerhed, bedre brugtbilpris senere samt ikke mindst at Spark med ESC har et mere avanceret motorstyringssystem, der nedsætter den årlige afgift fra 1020 kroner til kun 520 kroner i forhold til bilen uden ESC. Det fortæller en stor Chevrolet forhandler, som Motor-magasinet har talt med.
Med andre ord: Danskerne er ligeglade med sikkerhed. Bare de kan spare nogle penge ved købet. Måske vil nogle komme på andre tanker, når de ser billedet af Citroën Nemo, som i en tysk ADAC test væltede i en dobbelt undvigemanøvre. Den var uden ESC og fik omgående Citroën til udstyre modellen med ESC. Nemo er langt fra den eneste bil uden ESC.
Varevogne i farezonen
Mange moderne biler har et højere tyngdepunkt end tidligere. Mange varevogne ligger i farezonen for at skride ud og vælte. Ikke mindst fordi brugerne af varevogne ofte kører langt hurtigere end andre trafikanter.
Der er flere fortilfælde med væltede biler uden ESC. For eksempel væltede en svenske journalist kort efter lanceringen af Mercedes A under en dobbelt undvigemanøvre på Bromma Flyvepladsen i Stockholm. Mercedes svarede, at den svenske elgtest, som den senere blev kaldt, havde for kort afstand mellem keglerne, men A-klassen blev ændret med ESC og nye lavprofildæk, og nu er den svenske elgtest blevet lov i Europa.
Der var samme problem med den lille Smart i starten.
Trafikspecialister har gang på gang på gang påpeget, at hvis man køber en ny bil, skal den være med ESC, og i tilfældet Chevrolet Spark får man tilmed en billigere årligt afgift i modellen med ESC.