Nice and leasy
DEJLIGT AT KUNNE holde bil problemfrit og skifte til ny model hvert tredje år for et fast månedligt beløb. Bevares, man bliver ikke ejer af bilen selv som mange med banklån går og bilder sig selv ind - og man når ikke de afdragsfrie år som tidligere, når kredit-selskabet stoppede sine månedlige rudekuverter eller PBS-krav om betaling. Men så døjer man heller ikke med nedbrud og udgifter til værkstedsbesøg efter garantiperiodens udløb. Netop længden på garanti-perioden ved bilsalg er et kildent område for mange bilmærker. Som vi også beretter denne uge, ser flere bilmærker hinanden an, både i udlandet og herhjemme, hvor Opel ikke har til sinds at følge det tyske eksempel med såkaldt livslang bilgaranti. Det er Opel-forhandlerne muligvis med rette ikke helt enige i, og håber på en klarlægning på møder med importøren.
NY MAND I SPIDSEN for bilimportørerne er Interdans mangeårige chef Preben Stenkjær, som vi portrætterer. Han tror ikke, at bilimportørerne er en uddøende race, men et værdiskabende led mellem forhandlerne og bilfabrikkerne. Nuvel, ligesom der er forskel på bilmodeller er der også forskel på virksomheder, også inden for importørernes rækker. Derfor er der gode eksempler at følge, som bilforhandlernes organisationer ofte påpeger. Forhandlere, der netop ofte er trængt af lesing-delen, som importørerne gladelig er en del af for at afsætte de biler, der er deres eksistensberettigelse overfor bilfabrikkerne. Dette skisma mellem nye tider med nye forbrugerkrav og -muligheder, og samarbejdet mellem leddene i autobranchen bliver til dels opvejet af en fælles opgave opgøret med giftpillen: Det værdibaserede afgiftssystem herhjemme, som branchen i fællesskab prøver at få løst politisk. Det kan Bilbasen forklare, ud fra regeringens Finanslovforslag, ikke lader sig gøre foreløbig. Det giver til gengæld ro i autobranchen til fortsat vækst. Nice and leasy.