23948sdkhjf

Virksomheder fokuserer på strategiske omkostninger

Langt de fleste virksomheder er fokuseret på salg og de strategiske omkostninger og indkøb, der er forbundet med salget. Men så er der alle de andre omkostninger, som virksomhederne overser.
Bo Kristiansen fra CostCutter fortalte på Fagligt Pitstop under AutoTeknik 2010, hvordan virksomheder kan spare rigtig mange penge – uden at bruge særlig meget tid på det.

- Vi hjælper virksomheder med at finde besparelser. 90 procent af alle virksomheder er fokuseret på salg og de strategiske omkostninger/indkøb, men så er der alle de andre omkostninger – de ikke-strategiske omkostninger. Det er der, vi kommer ind i billedet, sagde Bo Kristiansen som præsentation af virksomheden CostCutter, der blandt meget andet har hjulpet Hyundai-forhandlerne i Danmark med at finde besparelser.

Andre omkostninger kan være alt lige fra energi, forsikring, pension, IT, rengøring, renovation med videre. Det vil sige alt det, der ligger uden for virksomhedens kernekompetencer.

- Hvordan ved man, at man betaler den rigtige pris? Det kræver, at man har en hyppig dialog med leverandørerne plus løbende tjekker kontrakten. Mange ved ikke, hvad der står i kontrakten, og ofte er det vanskeligt og besværligt, fordi man ikke har viden om området, sagde Bo Kristiansen.

- Vi gør det her for en lang række virksomheder, så vi har en volumen, så selv mindre virksomheder, der ikke selv kan forhandle sig frem til en rabat, kan få nedslag på prisen, tilføjede han.

No cure, no pay

CostCutter laver en slags auktion, hvor to-tre leverandører byder ind på opgaven, og den leverandør, der kan tilbyde den bedste pris, får opgaven.

- I sidste uge forhandlede vi el for Magasin, og vi har for eksempel forhandlet telefoni og forsikringer for Hyundai-forhandlerne i Danmark, nævnte Bo Kristiansen som eksempler på de mange forskellige områder, CostCutter dækker.

- Vi får ikke penge af leverandørerne, men vi får 50 procent af første års besparelse. Det vil sige, vi bliver betalt efter devisen no cure, no pay, sagde han.

Bo Kristiansen fortalte, at virksomheder typisk kan spare 20 procent på de omkostninger, som CostCutter arbejder med.

- Hvis ikke vi kan forhandle os frem til besparelser, har virksomheden fået et gratis økonomitjek og fået at vide, at omkostningerne ligger på det rigtige niveau.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094