Hardcore livsstils pickup-søstre
Det er meningen at få tag i nye kunder, som også omfatter alle der har brug for en firehjulstrukket bil til forskellige fritidsaktiviteter. De to modeller er robuste med overlegen laste- og trækkapacitet. De fremstilles i Thailand, og de kommer begge til Europa.
Ford oplyser, at Ranger-serien introduceres sidst i 2011. Motorerne bliver nye sparsommelige udviklinger på 2,2 liter Duratorq TDCi, der yder 150 hk, med et maksimalt drejningsmoment på 375 Newtonmeter på de fire hjul i 4WD versionen. Dertil kommer Ford med 3,2 liters Duratorq 15, der yder 200 hk med et maksimalt drejningsmoment på hele 470 Newtonmeter, samt en benzin-motor, Dutatec 14, der yder 168 hk til Flexfuel teknologi.
Transmissionen er sekstrins automatgear, og lidt senere en manuel transmission. I dieseludgaven er gearet manuel sekstrins. Lastefladen med dobbeltkabine er 1540 x 1560 millimeter med 1,21 kubikmeter op til kanten. Frihøjden er 232 millimeter, akselafstanden er øget til 3220 millimeter. Ford oplyser samtidig en lille vendediameter til bykørsel. Begge modeller leveres som 2WD.
Der er ABS-bremser, ESC stabilitetsprogram og masser af komfortudstyr med en kabine, der ligner en personbil. Ford oplyser, at Ranger-serien skal sælges på 180 markeder, dog ikke i Nordamerika, mens Mazda skal sælge BT-50 nyheden på 130 markeder.
De to modeller er gennemtestet i minus 30 grader i Sverige og i varme Death Valley i Califoinien samt i den australske ørken.