23948sdkhjf

FDM: Hver tredje synsbil har lygtefejl

Også fejl på bremserne og de bærende elementer fylder godt i fejlstatistikken, og mange fejl er sjusk, melder bilistorganisationens synshaller.
Enøjede biler er farlige for både bilisten selv og andre i trafikken. Især i efterårs- og vintermånederne, hvor der køres mange kilometer i mørke, bør bilisterne derfor tjekke deres lygter jævnligt for at skabe bedre sikkerhed i trafikken. Alligevel har rigtig mange biler fejl på lygterne, viser tal fra de mange tusinder af biler, der har været til syn hos FDM.

- Vi ser alt for mange biler med fejl på lygterne, og ofte er det fejl, som bilisten selv kunne have opdaget. Det kan have store konsekvenser i trafikken, hvis lygterne ikke virker. Det er også derfor, at det bliver kontrolleret, når bilen er til syn, siger Henning Pedersen, divisionschef hos FDM test og bilsyn.

Statistik, baseret på samtlige biler, som FDM har synet de seneste fem år, viser, at over hver tredje bil (34 procent) har fejl på lygterne, når de kommer til syn. Heraf er tre ud af fem (61 procent) fejl, som bilisten selv burde opdage såsom eksempelvis en pære, der ikke lyser, mens over hver tredje fejl (39 procent) er ting, som er svært selv at konstatere såsom for eksempel en fejljusteret lygte, der kan genere andre trafikanter. Biler med lygtefejl vil blive betinget godkendte til syn, det vil sige, at bilen er lovlig, når bilisten har rettet fejlen, og at synsstedet ikke behøver syne bilen igen.

Bekymrende stand

Udover lygterne afslører tallene også andre alvorlige fej, der har betydning for sikkerheden. 16 procent af alle fejl er på de bærende elementer, for eksempel gennemtæringer, mens fejl på bremserne udgør 14 procent. Hvis en bil har fejl på bremserne, vil det altid medføre et omsyn, og som hovedregel vil fejl på de bærende elementer også betyde omsyn.

- Fejl på bremser eller de bærende dele kan få fatale konsekvenser i trafikken, så det er da bekymrende, at der er så mange biler med fejl. Som bilist har man selv ansvaret for, at bilen er i sikkerhedsmæssig forsvarlig stand - uanset synsdatoen. Derfor bør man få bilen serviceret eller efterset af en fagmand mindst én gang om året og løbende selv tjekke lygterne, siger Henning Pedersen.

Statistikken viser også, at jo ældre bilen er, jo flere fejl er der på bilen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141