23948sdkhjf

Grøde for Bosch Car Service

Spirende værksteds interesse for at træde ind i familien, oplyser kædechef Morten Hersoug.
Gennem de seneste par år har Bosch Car Service oplevet en solid tilgang af nye medlemmer til kæden. Siden 2008 er der kommet 30 nye værksteder til kæden, hvilket svarer til en fremgang på hele 52 procent i forhold til 2008 niveauet. I dag tæller kæden 82 danske værksteder, og tre mere på vej ind.

- Tilstrømningen skyldes det fokus på kvalitet, uddannelse og knowhow, der er den overordnede drivkraft i konceptet kombineret med et godt og tæt samarbejde med de forskellige grossister i Danmark, vurderer Morten Hersoug, kædechef for Bosch Car Service i Danmark.

- Med en så stor tilgang til kæden kunne man være bekymret for kvalitetsniveauet, men de værkstæder som har valgt at træde ind i "familien" holder et meget højt niveau og er utrolig ambitiøse med deres forretninger, siger han.

- Vi bestræber os på at levere indhold, som skaber værdi for værkstederne. Hermed menes der elementer, som giver nye kunder, lettere arbejdsgange, højere kvalitet og sikring af værkstedernes fremtid som det lokale kompetencecenter støttet af Bosch. Derfor bliver Bosch Car Service ikke den værkstedskæde med flest værksteder, men vi kommer til at have de rigtige kompetente værksteder beliggende geografisk korrekt, mener Morten Hersoug.

Værkstederne bliver jævnligt kvalitetsauditeret efter internationale Bosch standarder af en ekstern auditør, ligesom værkstedsprocesser og kundeservice jævnligt udfordres via blindtests med fejlbehæftede biler på værkstederne.

- Disse indsatser kombineret med et godt uddannelsessystem med individuelle uddannelsesplaner for alle mekanikere og Bosch Service Excellence, vores uddannelses række på områder som kundeservice, kvalitetsstyring og ledelse, har gjort Bosch Car Service til en interessant samarbejdspartner for leasingselskaber og andre flådeejere, motorklubber og automobilforhandlere. Det kan nævnes at Bosch Car Service i dag blandt andet udfører alt garantiarbejde på biler solgt fra ALD Carmarket, udtaler Morten Hersoug.

I tillæg til uddannelse og kvalitetskontrol har Bosch Car Service lanceret et Vejhjælpskoncept og betalingskort med op til 12 måneders rentefri kredit, som værkstederne kan tilbyde deres kunder.

- Disse tilbud er værktøjer, som medlemmerne kan benytte til at øge tilfredshed og loyalitet hos deres kunder, og er med til at både det enkelte værksted og kæden som helhed fremstår som en seriøs og professionel samarbejdspartner, og det fornuftige valg, mener Morten Hersoug.

Satser på diesel som tredje ben

Et af de nyere medlemmer af Bosch Car Service kæden er Dansk Auto El – Diesel ApS på Stokagervej i Risskov, og her er indehaver Jesper Dalsgaard, 38 år, en tilfreds mand med valget.

Han har drevet sit værksted i godt ti år, det første to et halvt år fra Arresøvej, og de sidste otte år i det 530 kvadratmeter store og moderne værksted på Stokagervej i udkanten af Århus. Tidligere var han medlem af Hella Service Partner kæden – og her var han især tilfreds med "et fantastisk godt kursusprogram".

- Jeg har lavet en temmelig grundig research af både produkter, program og brand hos Bosch – det har været vigtigt for mig at træffe det rigtige valg af kæde. En af grundene til, at jeg valgte Bosch Car Service er deres diesel knowhow – det er det bedste, mener Jesper Dalsgaard.

Som både uddannet autoelektriker "på gammeldags vis" hos Auto-Lys i Århus samt uddannet køletekniker (Hadsten) har hovedområderne på værkstedet ud over autoel været aircondition (primært specialopgaver) og varmere (Webasto).

- Det er meget sæsonbetonet, og jeg har ønsket et tredje, mere stabilt ben i form af diesel, forklarer Jesper Dalsgaard.

Han er da også sammen med en anden mekaniker på værkstedet ved at blive uddannet inden for diesel-teknik under AUC i Frederikshavn. Ligesom han er ved at lægge et helt diesellager ind.

- Jeg investerer en del i diesel – det er der, jeg ønsker at sætte ind, siger han.

Skilte vækker opsigt

Jesper Dalsgaard har næsten lige fået Bosch-skiltene op på værkstedet.

- Det gør noget, andre værksteder betragter os ikke som en konkurrent. Også privatkunderne lægger mærke til det – det giver noget, mener han.

Det har ligeledes været vigtigt for Jesper Dalsgaard, at han som medlem af Bosch Car Service kunne fortsætte som FTZ-kunde, hvilket han har været igennem seks år.

Værkstedet i Risskov tæller for uden Jesper Dalsgaard selv endnu en autoelektriker, to automekanikere, en kontormand, som også er mekaniker, samt en automekaniker-lærling med autoel som speciale.

- 2009 var et svært år, men vi har nu set bunden, vurderer Jesper Dalsgaard. Staben er da også udvidet med én mand fra maj i år.

Selv indgår chefen på fuld tid på værkstedsgulvet, hvor al indskrivning sker.

- Jeg har prøvet i en periode at tage mig af kontoret, men det gik ikke, konstaterer Jesper Dalsgaard.

Hans værksted, som i øvrigt tillige er medlem af CAD, har også allerede lagt værkstedsgulv til AC- og BIS- (Bosch Injection Systems) kurser for andre værksteder.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141