23948sdkhjf

Grossist gør sig klar til udvidelse

Der er i dag 35 au2parts grossister, men nu kommer der flere, bebuder konceptchef Niels K. Skak.
Vel hedder alle 35 grossister i au2parts kæden "au2parts" i firmanavnet, og vel er der klare stordriftsfordele i eksempelvis indkøbs- og distributionsleddet, men der er tale om 35 beslutningstagere med stærk lokal forankring.

Det understreger den nye chef for au2parts grossisterne, konceptchef Niels K. Skak, 55 år, som per 1. juli i år satte sig i chefstolen. I godt tre år var han ude af autobranchen til fordel for møbelbranchen, men i perioden 1998 til 2005 var han vice-direktør i FTZ og samtidig i en årrække fungerede som formand for den konkurrerende AutoMester kæde.

- Vi er ikke en kapitalkæde, men bygger i højere grad på en partnerskabs tankegang med vores tætte netværk af selvstændige grossister, tilføjer han.

Kæden af au2parts grossister hører under CAC-koncernen i Århus.

- CAC er da også hovedleverandør til au2parts, men vi har mange andre aftaler. Kæden au2parts lever i dag til dels sit eget liv. Navnet opstod først i 2008, og selv om vi er blevet mere synlige, mangler vi mere synlighed, erkender Niels K. Skak.

- Grossistkæden har huller på Danmarkskortet, som skal fyldes ud, men det skal ske ved en sund udvikling. Vi skal nok være 8-10 steder mere, men vi skal ikke være 50. Det er vigtigt, at grossisterne har en vis størrelse og potentiale, ellers bliver distributionsomkostningerne for store. Det er farligt at etablere sig for mange steder – det skal ske med måde, samtidig med at der tjenes penge til de store investeringer, påpeger Niels K. Skak, som bebuder etableringer i det nye år.

Pæn vækst

Også CAC-direktør Thomas Jensen ser positivt på en forsigtig udvidelse af grossist-afdelinger.

- Efter et oprydningsår i 2008 og et 0-resultat i 2009 oplever vi en pæn vækst i år, og den ser ud til at fortsætte. Vi oplever pæne tocifrede vækstrater i år - det ser rigtigt fornuftigt ud. Faktisk har vi i år haft problemer med vores leveringsevne. Men vi er nu klar til ekspansion inden for grossist-afdelinger, men på kontrolleret vis med 1-2 om året, siger Thomas Jensen, som forudser en vækst på det frie eftermarked i Danmark i år på 7-8 procent.

Han hæfter sig blandt andet ved selskabets optimerede lager-situation, øget uddannelse og succesen med linjebil-system, hvor CAC’s vareture til grossisterne er koordineret med grossisternes ture til værkstederne.

CAC har lager i både Århus og Glostrup og to daglige ture til alle grossister.

- Vi arbejder løbende med at udvide vores vareprogram – det er en never-ending-story, hvor det handler om tilgængelighed i hele landet hver dag, påpeger Niels K. Skak.

- Vi har nu fået ryddet godt op i vores lager for gamle numre, ligesom vi satser på vores OE-afdeling, som blev løbet lidt over ende sidste vinter og i år. Vi har her fået ekstra bemanding på, så OE-afdelingen i dag tæller fire mand, tilføjer han.

Planer for AutoPartner

Niels Skak er også ny kædechef for AutoPartner, som i dag tæller tæt ved 200 danske værksteder – et nogenlunde stabilt antal.

- Vi satser på kvalitet frem for kvantitet. Det afspejles også i vores samarbejde med FDM om en udvidet værkstedskontrol med smiley-ordning. Her når vi alle værksteder igennem i år, og det er gået godt. Hvis værkstedet dumper kontrollen, sættes en handlingsplan i gang inklusiv et nyt besøg. Vi ønsker at udsende signaler om troværdighed over for forbrugerne, og bruger det også i vores markedsføring. Vi ønsker alle værksteder over samme overligger, forklarer Niels K. Skak.

AutoPartner kæden tæller to kædekonsulenter samt en erhvervskonsulent, som søger større erhvervskunder til værkstederne på både lokalt, regionalt og nationalt plan. Det har allerede betydet etablering af erhvervsaftaler – AutoPartner ønsker dog ikke at sætte firmanavne på.

- Vi har nye planer for AutoPartner klar i skuffen og planlægger et kick-off arrangement næste år, bebuder Niels K. Skak.

Også inden for en stadigt voksende IT-pakke til værkstederne er der sket nyt. Nyeste skud på stammen er elektronisk fakturering, som lige nu rulles ud over for værkstederne efter test hos en håndfuld pilot-værksteder. Det handler om at gøre kål på papirkøbsfakturaer, manuel arkivering og bogføring, så værkstedet sparer tid, besvær og penge, påpeger au2parts.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078