Opregner ikke rene bilsøgninger
Det er op til bilsites at definere, om FDIM skal kontrollere bilkøbernes specifikke søgninger på brugte eller nye biler.
Fra FDIM siger projektchef Peter Djurup, at det teknisk kan lade sig gøre at sortere rene bilsøgninger, men at det er op til medierne selv at definere præcis, hvad der skal udføres statistik på.
- Hvis en bruger er på et bilsite eller en bilsektion er sandsynlingheden for, at han er interesseret i biler, og dermed er en mulig bilkøber, jo stor. Men vi spørger ikke brugerne, om de er potentielle bilkøbere. Med vores registrering af brugertallene får vi imidlertid viden om brugernes demografi, som diverse bilsites kan give bilforhandlerne, så de kan vurdere, i hvilke medier de rammer deres kunder bedst muligt. Der er jo forskel på at henvende sig til erhvervssegmentet med en Citroën C5 eller familiesegment med en Picasso. Nogle bilforhandlere vil naturligvis henvende sig bredt med deres biler og derfor bruge både eksempelvis Bilbasen og BilZonen med samarbejdspartnere, siger Peter Djurup.