Netmediers diskussion om cookies, æbler og pærer
BilZonens opgørelsesmetode over besøgende på sine samarbejdspartneres sites er så ny, at brancheorganisationen for netmedier, FDIM, ikke kan kontrollere tallene endnu.
BilZonens nye opgørelsesmetode er baseret på de såkaldte cookies fra de net-besøgendes computere, som branchen reelt er ved at forlade til fordel for den "fælles valuta" benævnt brugere. Det er brugertallene, der i dag figurerer på www.FDIM.dk og rangerer de danske sites med Krak som topscorer, Den Blå Avis som nummer otte og Bilbasen som nummer 24.
BilZonen figurerer ikke på listen. Det skyldes, at virksomheden har valgt at lave sin egen, ifølge FDIM, mere "løse", cookie-baserede opgørelse på grund af sin nye strategi om netværks-samarbejdspartnere, med dertil hørende større besøgstal. Dermed har BilZonen foregrebet en ny type måling via samarbejdspartner-netværk, som FDIM er ved at udarbejde, men som endnu mangler et regelsæt.
Talmisbrug sjældent
Fra FDIM siger projektchef Peter Djurup, at tal kun er valide, når de er sammenlignelige under samme regelsæt, vedtaget af FDIMs medlemsvirksomheder. Tilmed kom BilZonen til at udsende en pressemeddelelse med brug af en forkert term, der reelt pyntede på besøgstallene, som BilZonen efterfølgende har rettet.
Peter Djurup mener, at tallene fra BilZonen sandsynligvis ikke var opgivet bevidst forkert, og at FDIM er opmærksom på problemet, der kan sætte troværdigheden i brancheforeningens opgørelse på spil.
- Vores data skal bruges rigtigt, så man ikke blander æbler og pærer. Virksomhederne skal huske, at der altid er en konkurrent, som følger med, så det giver ingen mening at misbruge trafiktal, hvilket i øvrigt sker meget sjældent, siger Peter Djurup.
Han tilføjer, at Bilbasen og BilZonen har valgt hver sin strategi, og det er ikke op til FDIM at vurdere, hvad der er den mest rigtige eller bedste hvad angår bilforhandlernes muligheder for salg.
Varsom med tal
Frank Espersen, direktør hos BilZonen, beklager at have forvirret begreberne, men forklarer hvorfor BilZonen har valgt at køre sololøb med den nye samarbejdspartner-strategi og -cookieopgørelse, der er lig med unikke besøgende og derfor ikke er med på FDIMs bruger-baserede rangeringsliste.
- Da vi for et år siden vedtog en partnerstrategi, havde vi kun vores egen trafik at registrere. Nu har vi lagt en del af trafikken ud til vores samarbejdspartnere, og den må efter reglerne kun registreres ét sted derfor giver det mening at opgøre den totale netværkstrafik uden om FDIMs opgørelse.
- Via vores samarbejdspartneres sites kommer der flere bilkøbere ind ad "butiksdøren", ligesom at ligge på et strøg i stedet for på en mark med sin forretning hvad angår eksponering. Og vi har været meget påpasselige med ikke medtage for mange besøgende i vores tal, da jeg nødig vil risikere at skulle trække i land, når FDIM er klar med sin partner-statistikløsning, som netmedier efterspørger generelt hvilket jeg håber, at også Bilbasen vil benytte, så vi bliver direkte sammenlignelige. Jeg kan godt forstå, at vores store og dygtige konkurrent ikke synes, at vores nye strategi, der giver pote, er sjov for dem, siger Frank Espersen.
Bilbasen: Ærgerligt mudder
Fra Bilbasen siger adm. direktør Kenneth Andersen, at BilZonens nye måde at generere tal på hverken ændrer på produkterne eller markedssituationen.
- Vi forholder os til FDIMs officielle tal. Det vil komme bag på mig, hvis Bilzonen, med sin samarbejdspartner-strategi, overhaler os som landets største bilsite med over 200.000 ugentlige estimerede brugere mod BilZonens godt 30.000.
- Vi har hos Bilbasen også partnersites hos MSN, Bilguide, SOL, Bilmagasinet, VMax og Mobile.dk. BilZonens udmelding ændrer ikke noget ved vores strategi. Men det ærgrer mig, at det skaber mudder hos vores kunder, bilforhandlerne, som må være forvirrede. Nu bliver vi nødt til at kommunikere ud, hvordan verden i virkeligeheden ser ud, idet vi må forholde os til FDIMs officielle tal, ligesom vi har Gallupmålinger, der viser, at bilkøberne foretrækker Bilbasen.
- Også vi kan finde testemonials blandt bilforhandlerne, der vil sige at de får mest ud af at betale en højere pris for at være på enten landets største bilsalgs-site Bilbasen eller landets næststørste, Den Blå Avis, siger Kenneth Andersen.