Mazda præsenterer nye teknologier
Motoren skal samtidig levere bedre trækkraft fra de lavere omdrejninger og i mellemområdet gennem nyudviklede stempler og multihole dyser med mere. Det bliver i så fald ny rekord for en benzinmotor i større volumen, og man fristes til at sige "farvel hybrid-løsninger", hvis forbrugstallene holder - hvad de jo sjældent gør.
Den nye Mazda2/Demio kommer til salg i Japan straks i 2011, og senere på eksportmarkederne, men der er meget mere i Mazdas Skyactiv projekt. Næste generations diesel-motorer kører med verdens laveste kompression i en diesel-motor, 14:1. Den bliver udstyret med totrins turbo, der reagerer fra de lave omdrejninger, som en turbolader normalt ikke gør, og op til 5200 o/min, hvilket er højt for en dieselmotor. Det forbedrer forbruget med mere end 20 procent. Motoren bliver godkendt til Euro6 i Europa, samt de andre godkendelser med strammere krav i USA og Japan.
Næste generations automattransmission er også med i programmet med et bredere lock-up, der sparer mellem fire og syv procent i brændstof. Hertil en mindre og lettere manuel transmission til forhjulstrukne biler, der giver fornemmelse af en sportsvogn med mindre friktion og forbedret brændstoføkonomi.
Mazda har også bevæget sig ind i næste generation lettere chassis med letvægtsopbygning. Mazda oplyser, at hele chassiset er 14 procent lettere, men samtidig 30 procent stivere med en revision af bremser, ophæng og styringen, der også er lettere.