Ellerten er tilbage i Danmark
Ellerten blev udviklet i Danmark og solgt til Tyskland, hvor den med nye batterityper er blevet en stor succes. Nu kan den igen købes i Danmark.
Den hed oprindelig Mini-El, men nu er navnet City-El og under tysk ejerskab. Men det er nok den italienske Tazzari Zero, der virker mest interessant i modelprogrammet fra Assens firmaet. Den er opbygget nøjagtig som den amerikanske Tesla i aluminium og kunststof, men ikke så dyr, selv om en pris på 189.000 kroner kan virke dyr, sammenlignet med dagens almindelige mindre biltyper med stempelmotorer fra cirka 90.000-100.000 kroner.
Tazzari Zero har en rækkevidde på op til 140 kilometer, hvis man benytter sparemodulet og træder varsomt på speederen. Topfarten er 100 km/t med plads til to personer.
- Vi har lovet at sælge 40 enheder af Zero det første år, oplyser indehaver af Smiles ApS, Palle Beiskjær, som de senere år har forsøgt at sælge Ellerten. Han importerer også andre modeller, som for eksempel Reva-i, der koster fra 110.286 kroner, og med lithium batterier fra 141.799 kroner. Den har 2+2 sæder. Dertil een kinesisk produceret varevogn i forskellige kombinationer, men her er skal lakeringen udbedres i Tyskland. Batterierne monteres ligeledes i Tyskland. Afhængig af batteritype klarer den en nyttelast på mellem 500 og 800 kilogram. Den fås til priser fra 113.000 kroner
Også en el-cykel, klarer Smiles ApS i form af GoCycle med en topfart på 24 km/t, der kører 32 kilometer på en opladning til en pris fra 13.900 kroner, som er introduktionspris.
Tysk specialist i Assens
Ved introduktionen i Assens havde Palle Beiskjær inviteret den tyske Smiles AG chef Karl Nestmeier som specialist. Han har arbejdet med el-køretøjer, lige siden Ellerten blev solgt til Tyskland, hvor han blev forhandler af også den anden danske el-bil Kewitt.
- El-køretøjerne er bil nummer to i familien. Det tror vi på. I Tyskland kører allerede mere end 4000 el-køretøjer, og City-El (Ellerten) har omkring 50 procent af markedet. Den er i dag billigere, end den var i Danmark. Dertil kommer at 80 procent af alle bilister i Tyskland kun kører cirka 50-60 kilometer per dag, og 60 procent af arbejdsstyrken er pendlere og kun kører cirka 30 kilometer dagligt. Det er her City-El kommer ind i billedet, som det foretrukne køretøj. Det siger sig selv, at lange rejser ikke er el-bilens force, siger Karl Nestmeier, der virkelig brænder for el-biler.
Palle Beiskjær er til daglig ansat hos Ovethi, Dansk Dæk Service i Gelsted, som ansvarlig for landbrugs- og industridæk. Han har ansat Jakob Skov Martinussen som leder af elbil-firmaet i Assens, der gerne vil i kontakt med virksomheder, som ønsker at blive forhandler af el-køretøjer. De første har allerede vist interesse.
Man kan læse mere om de enkelte el-køretøjer på www.smiles-world.dk omkring priser, udstyr og batterityper med mere.