23948sdkhjf

Danskerne venter spændt på Le Mans

Lørdag den 12. juni starter årets maratonrace 24 timers løbet på Le Mans banen, som er det vigtigste baneløb i Europa, der traditionelt følges af mange tusinde danske tilskuere omkring banen, eller endnu flere i tv-transmissioner.

Den største danske interesse vil helt naturligt være omkring Tom Kristensens deltagelse, hvor den ottedobbelte vinder igen skal forsøge at vinde det berømte løb for Audi, men der er skarp konkurrence fra Peugeot, som i år skal forsvare en dobbeltsejr sidste år.

Både Audi og Peugeot stiller med flere biler i kampen om generalklassesejren, og begge selskaber oplyser, at de er fit for fight, men meget kan ske undervejs. Det har man oplevet tidligere.

Udover Tom Kristensen i LMP 1 klassen deltager igen Jan Magnussen, som også skal forsøge at køre en klassesejr hjem i Corvette i GT2 klassen. De andre danske deltagere er debutanten Christoffer Nygaard i GT1 klassen og Juan Barazi, begge i Aston Martin, Christian Bakkerud, Audi R10 TDI, LMP 1, og Allan Simonsen i Ferrari F430 GT2, GT 1 klassen. Alle biler med tre mand på skift.

Der er yderligere en interessant deltagelse med den tidligere Formel 1 verdensmester Nigel Mansell og hans to sønner Leo og Greg i Ginetta-Zytek i LMP 1 klassen.

Porsche har tilmeldt seks biler i GT2 klassen, og Porsche er i øvrigt det mest vindende bilmærke med 16 sejre siden 1970. Dertil kommer, at det eneste mærke fra Japan, som har vundet Le Mans, Mazda, i 1991, med Wankel-motor, er tilbage i en speciel konkurrence, der starter lørdag klokken 12.10 under overskriften "Le Mans Fremtid". Det er en Mazda Coupé RX-8 med brint-drivmiddel, der også kan køre på benzin, og igen med Wankel-motor. I samme klasse dystes der med el-biler, hybrid- og naturgasdrivmidler i et opvisningsløb. Alle de danske deltagere var i øvrigt forleden samlet på Plænen i Tivoli.
Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094