23948sdkhjf

Ny teknologi sparer 80 procent vejsalt

Stor præcision med saltvandsspreder og GPS kan nedsætte saltforbruget og måle effekten af indsatsen mod glatte veje.
De kolde vintre i Danmark er ensbetydende med vejsaltning. Op mod 500.000 tons spredes ud på vejene, og det hele ender i grøfterne og på bilerne. De miljømæssige konsekvenser er store, og rust samt slitage på bilerne koster millioner af kroner.

En ny løsning, der kombinere ryddning med udsprøjtning af en flydende saltvandsopløsning, kan reducere forbruget med 80 procent og give borgerne præcise oplysninger om mængden af salt brugt på hver enkelt strækning.

Udspredt vejsalt trænger i løbet af få uger ned i jord og grundvand. Træer og buske op til 50 meter fra vejene tager skade, vores biler ruster og flere steder i landet har vejsalt forhøjet kloridkoncentrationen i grundvandet. Salt der spredes i byerne skylles via kloakker videre til rensningsanlæg, hvor det er mistænkt for at skabe problemer for den biologiske nedbrydning.

Der er således mange gode grunde til at spare på saltet, og ny teknologi gør det nu muligt. Ved at anvende en saltvandsopløsning i stedet for tørt salt kan man meget præcist og hurtig optø et frostlag, det kræver blot, at vejen er effektivt ryddet først. Med redskaber til ryddning foran og en saltvandsspreder bagpå på et køretøj kan der spares hele 80 procent salt. Processen er billigere i drift, og udstyret er også billigere i indkøb og drift end de traditionelle metoder.

- Men at indføre den nye metode kræver en holdningsændring både blandt politikere og ude i kommunernes tekniske afdelinger. Vi kan med en saltvandssprøjte dosere helt præcist efter vejens brede og behov. For at dokumentere forbrugeret benytter vi en GPS, der er koblet på sprøjten, og derefter kan borgerne og kommunerne se på et Google-kort på Internettet præcist, hvor meget salt der er sprøjtet på hver strækning, siger Albert Hedegaard, direktør i virksomheden ProffSpray, der producerer de miljøvenlige saltspredere.

Salter tykke snelag væk

- Den traditionelle metode med at salte snelag væk er ikke bare uøkonomisk og forurenende. Den er også ineffektiv og sætter dermed trafiksikkerheden i fare. Langt de fleste steder bruger man nemlig ikke blot salt til at fjerne frostlag, men også til at smelte snelag væk. Det er kutyme, at man smelter snelag på op til flere centimeter væk med salt for at undgå at skulle have en sneplov ud på vejene. Det skaber en grød, som er farlig for trafikken, siger Albert Hedegaard.

Det problem løses helt ved at benytte en kombination af saltvand og ryddning i samme arbejdsgang. En del kommuner har fået øjnene op for de nye muligheder, og teknologien vil kunne ses i aktion flere steder i landet, hvis vi får en kold vinter.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084