23948sdkhjf

Kvart-million regning til Skytte

Det kan komme til at koste ophuggere dyrt, at Finn Skytte førte retssag mod Skatteministeriet.
10. august modtog Finn Skytte, Skrotbil.dk, en hilsen fra Skat i Randers, som højtideligt fortalte ham, at de foreslår at hæve hans momsafregning for en halvårsperiode i 2007 med 242.266 kroner.

Lige så høfligt fik han tilbuddet om i løbet af 20 dage at komme med indsigelse mod deres forslag eller ville de uden yderlige sende ham et girokort, så han kunne indbetale den kvarte million.

Finn Skytte led i maj i år et skattemæssigt nederlag i Vestre Landsret. Retten erkendte med dommerstemmerne 2-1, at Finn Skytte var reel ejer af brugte biler, han havde købt og senere valgte at skrotte, men retten besluttede, at Skrotbil.dk ikke var ejer i momsmæssig forstand (et til lejligheden opfundet begreb). Derfor skulle hans firma Skrotbil.dk betale moms af værdien af miljøbehandlingen.

Efter afgørelsen i Landsretten "lagde Skatteministeriet op til at forfølge den konkrete sag og samtidig sætte gang i et indsatsprojekt, der vil udføre kontrolforanstaltninger over for de virksomheder, hvor der er indikatorer på forkert momsafregning. Denne kontrol vil ske tre år tilbage i overensstemmelse med de almindelige regler herom", skrev Skat.

Ikke nok med det

Oven i sagen om tilbagebetaling af moms på miljøbehandlingerne har Skat nu også vurderet, at de transporter, som Skrotbil.dk har udført, når de afhentede skrotningsmodne biler hos sælgerne af bilerne, nu også er momspligtige.

Så regningen på den kvarte million er moms for både miljøbehandling og transport.

- Det er den rene hævntogt, siger Finn Skytte.

- Uanset hvordan man vender og drejer det, er det hævn. Skatteministeren, der nu er Troels Lund-Poulsen, må ikke sætte sine folk med til at opkræve på baggrund af en bekendtgørelse med i tilbagevirkende kraft.

Direktør i Dansk Autogenbrug, DAG, Søren Sonniksen, bekræfter, at også medlemmer af DAG har fået samme forslag fra Skat.

Genbrugerne har benyttet samme forretningsmodel med køb af skrotningsmodne biler, og de har også benyttet egne biler til at hente de købte biler hos (de tidligere) bilejere.

Sammen med DAG's sagfører drøftes næste skridt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093