Sælgerens nye arbejdsplads
Chevrolet Cruze med dieselmotor ligner et godt tilbud til de mange, der har landevejen som arbejdsplads.
Sådan fornemmes Chevrolet Cruze også - der mangler den sidste finish. Den vejledende udsalgspris er 229.995 kroner, og inklusive tre års forsikring, uanset alder, erfaring og bopæl, 241.895 kroner.
Testbilen er 2,0 VCDi fire dørs med 125 hk dieselmotor, som jo passer ind i billedet til de mange, der kører meget på jobbet. Den er udstyret med det hele i sikkerhed og komfort, blandt andet multijusterbart rat, fine sæder, femtrins manuelt gear, el-varme i forsæder og elruder i alle fire døre, aircondition, ratbetjent radioe og visker-robot. Der mangler faktisk kun fartpilot, men udstyret er flot til prisen.
Om kort tid kommer en femdørs hatchback, der har premiere på Paris udstillingen i starten af oktober. Dertil billigere benzinmotorer end den nævnte dieselversion i modelprogrammet. Kort sagt alle muligheder med de gode priser.
Dieselmotoren er for grådig
Men der er en anke, i hvert fald med dieselversionen. Motoren virker lidt hysterisk i de to laveste gear ved langsom hastighed, og den trækker i femte gear fra cirka 60 km/t. Chevrolet lover et gennemsnitsforbrug på 18,2 kilometer per liter, men vi nåede kun op på 12,8 kilometer, som er for lidt for en moderne commonrail dieselmotor. Jeg har Chevrolet mistænkt for at benytte tidligere motorer fra Opel, eller andre GM-systemer. 125 hk fra en 2,0 liters motor hører heller ikke blandt de mest op-to-date maskiner i segmentet.
Køreglad sikkerhed
Men Cruze ser godt ud og imponerer i indkørslen, når andre spørger til den nye bil. Sammenholder vi det hele med prisen, og den er vaks at køre. Dertil skal roses den nye forsikringsordning, som tilbydes alle uanset alder, erfaring og postnummer. Unge bilister betaler langt mere hos andre forsikringsselskaber, når de første gang køber en ny bil.
Chevrolet reklamerer med køreglæde i højsædet. Det er korrekt, og sikkerheden er tip-top med de maksimale fem stjerner i Euro NCAP crashtesten, men den opfylder kun udstødningskravene til Euro4 normen, mens benzinudgaverne opfylder Euro5 kravene.
Samme model fås også med en kraftigere 2,0 liters motor, der yder 150 hk og med automatgear. Den billigste version er 1.6 benzin 113 hk til en vejledende udsalgspris på kun 209.995 kroner.