23948sdkhjf

Familiens nye kæledægge

Citroën DS 3 tager alle med storm. Det smarte design vækker opmærksomhed, og den lille og meget ungdommelige bil overrasker positivt.
I løbet af testugen blev Citroën DS3 meget hurtigt familiens kæledægge. Man køber ikke Citroën DS3 for at få plads, men derimod for at have det sjovt med dens sportslige atmosfære. Det er en helt ny modelfilosofi fra Citroën, der har stolte traditioner og resultater i motorsporten.

DS modelbetegnelsen fra Citroën er ny. Der kommer andre DS-modeller i de andre serier, DS4 og DS5 inden udgangen af 2011, men først i familien er den lille DS3, der har et par konkurrenter såsom BMW’s lille moderne Mini og den billigere Suzuki Swift. Det er biler, der med rap køredynamik bjergtager de unge bilister – samt de lidt ældre, der vil køre smart, kvikt og moderne. Så er den placeret i rette sammenhæng.

Det danske program omfatter tre udstyrsniveauer. DSign, DStyle og DSport, testbilen, der koster 299.000 kroner. Måske lidt pebret for nogle, men den er vaks som bare pokker med 156 hk ude foran. Prisen begynder fra 206.000 kroner med 95 hk benzin-motor, og HDi diesel, der yder 90 hk, fås fra 229.000 kroner. Men priserne er blot vejledende, som det hedder i materialet fra Citroën, i et marked med rabatter.

DS3 er velegnet som pendlerbil til de mange, som kører langt til og fra arbejde. Nøgleord for den nye DS3 serie er sporty, vaks i design, sjov og anderledes. En bil, der vækker opmærksomhed i bybilledet, som mange ønsker med en ny bil.

Når andre bilister hører, der er 150 velvillige heste uden foran, finder de prisen acceptabel. Den har fået de maksimale fem stjerner i Euro crash testen

DS3 har et fint og kontant styretøj - nærmest som en sportsvogn, der virker direkte. Ved lige kørsel er der ingen slinger i valsen. Med de vakse værdier skal undervognen være stram, men der er udmærket komfort på trods af den lille akselafstand.

Testbilen er god for 214 km/t på toppen, med 0-100 på kun 7,3 sekunder, idet Sport-versionen er den hurtigste i DS3 serien. Transmissionen er sekstrins, der trækker i topgear fra cirka 70km/t.

Citroën lover et benzingennemsnit på 14,9 kilometer per liter. Vi kom ud med 13,7 kilometer, hvilket er tilfredsstillende.

Blankt sort panel

Kabineindretningen og instrumenteringen var der delte meninger om med det blanke sorte panel, men instrumenterne er tydelige lige foran føreren, og det hele virker i en udmærket kvalitet.

Alt i sikkerudstyr er standard. Dette er også spejle, der vipper ind, når man låser dørene, indikator for gearskift, boardcomputer, multijusterbart læderrat, fjernbetjent centrallås, el-ruder, el-spejle og fartpilot med hastighedsbegrænser.

DS3 er "kun" tre dørs, og de to fordøre er brede, så man skal passe på ved tætte parkeringsmanøvrer i byen, men man kan godt sno sig ind på bagsædet uden problemer.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094