Saabpremiere i Los Angeles
Men det er ikke baggrunden for, at Saab har valgt at vise den færdige 9.4X i Los Angeles som verdenspremiere. X'et står for træk på alle hjul. Saab har nemlig store planer for fremtiden, efter det hollandske Spyker-selskab overtog styringen tidligere i år, og det går rimelig stærkt med udviklingerne.
Den nye Saab 9-4X bliver fremstillet i Mexico og er en rigtig crossover med et fint motorprogram til Nordamerika. 3,0 V6 yder 265 hk med 302 Newtonmeter ved 5200 o/min, klarer 0-100 km/t på 9,0 sekunder og har en topfart på 210 km/t. 2,8 V6-turbo med 300 hk i Aero-versionen er god for 230 km/t på toppen med 0-100 på 8,3 sekunder, og med et maksimalt drejningsmoment på 400 Nm ved 2000-5000 o/min. Begge motorer trækker via sekstrins transmission.
Bagagerummet har plads til 483 liter og kan nedfældes i forholdet 60:40. Fælgene er 20". Den kommer til salg i Nordamerika fra maj måned næste år, og i løbet af efteråret i Europa.
Diesel til Europa
Der er mere nyt fra Saab. De store benzin-motorer er ikke just sagen i Europa, som i Nordamerika, men for de europæiske kunder lancerer Saab tre nye dieselmotorer, som i gennemsnit kun udleder 119 g/km CO2 og kører 22,2 kilometer per liter, ifølge fabrikken. Det er godt nyt for den svenske forbruger, for hvis en ny bil udleder mindre end 120 g/km, kan svenskerne køre afgiftsfrit i fem år. Den eneste model over grænsen er Saab Sport Kombi med 121 g/km, men det forbedres sikkert snart.
Samtidig er dækkenes rullemodstand lavere, og karrosseriet har fået en overhaling til lavere luftmodstand. Det samme med undervognen, samt ændringer i transmissionsudviklingen med lidt højere gearing, og egenvægten er sænket med 59 kilogram. Automatgearet er nyt og kører længere per liter, og modellen har Start/Stop system. De tre TTiD-motorer på 1,9 liter med dobbelt turbo yder 130, 160 og 180 hk med et maksimalt drejningsmoment på 400 Nm. Den nye 1,6 liters benzin-motor kommer fra BMW, og 2,0 liters motoren yder 163 hk.
Der er i dag ansat 3700 mennesker hos Saab i Trollhättan. Det er flere, end da fabrikken lukkede omkring årsskiftet og lå stille indtil slutningen af marts, hvor der igen kom gang i hjulene. Der fremstilles nu mellem 225-250 biler per dag i Trollhättan.