Kun hver 10. værkstedskunde indhenter flere tilbud
Voxmeter har for Bilbranchen spurgt 334 bilejere, der for nylig har haft bilen på værksted, om de indhentede tilbud fra mere end ét værksted. 32 af dem svarede ja, hvilket svarer til cirka ti procent.
- Kunderne er tydeligvis meget loyale over for det værksted, de kommer på. I en verden hvor folk shopper mere og mere rundt, er det meget positivt at se, at værkstederne formår at skabe en høj grad af kundeloyalitet. Det viser, at kunderne i vidt omfang stoler på, at der er fornuftig sammenhæng mellem pris og kvalitet på det værksted, som de benytter, siger Jens Enghave, Bilbranchen.
Af analysen fremgår det desuden, at kundernes loyalitet er lige stor på mærkeværkstederne og de frie værksteder. For begge typer værksteder er det cirka ti procent af kunderne, der indhenter flere tilbud.
Der er ikke en signifikant højere andel af kunder, som indhenter flere tilbud - hverken blandt bilejere med nyere biler eller blandt dem med ældre biler. Bilens alder spiller altså ikke ind på, om der indhentes flere tilbud, oplyser han.
Flere analyser fra Bilbranchen i nyhedsbrevet Blitz, som kan downloades gratis på www.bil.di.dk