23948sdkhjf

Kia-klage løst med et fyldt servicehæfte

CAD mener at have vundet en vigtig klagesag over Kia Import Danmark, som melder hus forbi.
En brugt Kia Ceed, købt i Rumænien af et frit dansk CAD-værksted, er blevet genstand for en klage til Konkurrencestyrelsen i en sag, som Kia Import Danmark mener aldrig har været en egentlig sag. For da servicepapirerne kom på bordet, gled klagesagen uden problemer gennem Kia-garantisystemet. CAD kalder i organisationsbladet Autobranchen ikke desto mindre sagen for vigtig og principiel.

Den to år gamle Kia Ceed, der fra ny er købt hos en Kia-mærkeforhandler i EU-landet Rumænien, fragtes til Danmark, hvorefter det frie værksted sælger køretøjet til en slutbruger på Sjælland.

Bilejeren får kort tid efter købet et mindre motorproblem med bilen og retter derfor henvendelse til den lokale Kia-forhandler for at få reparationen gennemført på nyvognsgarantien. Ifølge CAD afviser Kia-forhandleren bilen via Kia Danmark med baggrund i, at den er importeret fra Rumænien.

Det frie værksted kontakter nu sin brancheforening CAD, der ud fra en juridisk bedømmelse vurderer, at køretøjet bør være omfattet af den danske Kia-garanti. CAD finder dialogen med Kia Import Danmark frugtesløs og indgiver sagen som en klagesag til Konkurrencestyrelsen via Håndværksrådet.

Ifølge CAD begrunder Kia Import Danmark sin garanti-afvisning med, at der er tale om en omgåelse af Kias selektive distributionssystem i Danmark og henviser til en tidligere afgørelse fra Konkurrencestyrelsen i 2005.

Dramatisk globalisering

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i Danmark behandler sagen og meddeler, at Kias afvisning af garantireparationen ikke var berettiget, og Kia Import Danmark indvilliger herefter i at yde garantiservice på det pågældende køretøj.

Konkurrencestyrelsen fastslog endegyldigt, at Kias henvisning til styrelsens tidligere afgørelse fra 2005 ikke kan bruges, da de to sager ikke er sammenlignelige.

- I CAD finder vi sagen vigtig, da den er med til at fastslå regelsættet i fremtidens globale bilhandel, siger CAD-direktør Erik S. Rasmussen.

- Struktur og logistik i forbindelse med bilsalg er under stor og dramatisk forandring. Både nye og brugte biler vil i fremtiden finde vej til forbrugerne på nye og forskellige måder, takket være globalisering og EU-harmoniseringsreglerne, der med tiden vil udslette landegrænser, når vi taler om varernes frie bevægelighed og forbrugerrettigheder.

- Der vil i fremtiden formentlig dukke nye handelskombinationer op, hvor branchen behøver myndighedens hjælp for at fastslå rettigheder og forpligtelser - et arbejde, vi som brancheforening selvfølgelig medvirker til som et af kerneområderne, siger Erik S. Rasmussen.

Besynderligt sene data

Fra Kia Import Danmark undrer adm. direktør Mogens Lyngsø sig over, at CAD bruger eksemplet som en vigtig branchesag. For der var faktisk aldrig en sag, set med Kias øjne.

- Vi spurgte adskillige gange efter udførlig dokumentation på korrekt servicering og bilens oprindelse hos CAD-værkstedet. Dem fik vi først, da Konkurrencestyrelsen gik ind i billedet, hvilket vi finder højst besynderligt. Havde vi fået disse informationer fra start, var sagen gledet igennem uden problemer overhovedet, for naturligvis er vi parat til at opfylde vores forpligtelser på Kia-producentens vegne, selv om biler kommer fra udlandet, siger Mogens Lyngsø. Kia Import Danmark ser, at også private køber brugte biler i udlandet. Mogens Lyngsø understreger, at det er yderst vigtigt, at købere kan dokumentere korrekt udført service ved garanti-reklamationer, der især har med motorproblemer at gøre.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093