En millioner kroner i IT sikkerhed
Et ekstra IT driftscenter hos FTZ et andet sted i landet.
- Vores kunder må ikke mærke manglende tilgængelighed til vores kundeløsninger, heriblandt webkataloget. Det samme gælder kunder, som har elektronisk samhandel, udtaler IT-chef Lars Romsøe fra FTZ.
- Vi kan ikke kun holde et højt niveau på eksempelvis leveringsevnen på reservedele, og så ikke være god til elektroniske ydelser. Det skal være en helhedsoplevelse at gøre forretning med FTZ, tilføjer han.
Derfor tog FTZ en beslutning i 2009 om at etablere et ekstra IT driftscenter på en anden fysisk lokation.
- Det betyder, at vi nu har alle forretningskritiske data på to lokationer, og derved kan vi opnå 100 procents tilgængelighed til vores IT systemer, selv om vi eksempelvis er off-line på i vores hoved driftscenter i Odense. Vi er nu i drift på de eksterne systemer og arbejder for øjeblikket med at splitte de interne IT-systemer op, så der også her er tilgængelighed, forklarer Lars Romsøe. Han oplyser, at den nye lokation findes i en anden landsdel.
Investeringen, FTZ har gennemført, indeholder opbygning af professionelt serverrum på den nye adresse samt en massiv investering i netværksløsninger, så virksomheden har sikkerhed for, at der altid er tilgang til interne og eksterne netværk.
Endeligt er en ny serverplatform, som indeholder blandt andet FTZ Webkatalog, etableret i det nye driftscenter.
- Vi har derfor i dag et top professionelt driftscenter setup, så vi derved kan tilbyde kvalitet til vores kunder, og da flere og flere elektroniske løsninger er på vej, skal vi have en infrastruktur på plads til at imødekomme dette. Men vi er endnu ikke færdige med investeringer i IT løsninger. Vi ser mange nye indsatsområder ud mod vores kunder, så vi holder fokus på at være de bedste til at holde IT driften i "luften" og løbende optimere og udvikle vores IT infrastruktur, udtaler Lars Romsøe.