Uenighed om elektrificeringens udbredelse
900 eksperter og bilproducenter fra hele verden var forsamlet i Berlin til et symposium om elbiler contra konventionelle drivlinjer og transmissioner.
Over to dage diskuterede over 900 eksperter udfordringen for drivlinjeteknologier i forhold til forskellige kundekrav og det globale marked samt krav til CO2-reduktion. Og på specialudstillingen Transmission Expo udstillede omkring 80 virksomheder de seneste nye produkter inden for drivlinjer og transmission.
På trods af den nuværende "hype" omkring elektriske biler var de fleste deltagere overbeviste om vigtigheden af konventionelle transmissioner. Over halvdelen af deltagerne vurderede, at over de næste 20 år vil forbrændingsmotoren være til stede i over 75 procent af alle drivlinjer, selv om elektrificeringen bliver udviklet omkring især storbyerne. Dr. Tim Leverton fra Tata Motors Ltd. udtalte, at i udviklingslande såsom Indien vil el-forsyningen ikke kunne garanteres overalt, så elektrificeringen af transporten er kun for storbyer. Kostfaktorer favoriserer desuden konventionelle drivlinjer. Ifølge Leverton vil dieselmotorer fortsat være de mest effektive drivmidler i ulande i en lang årrække.
Kazutoshi Noma fra Jatco Ltd. istemte, at benzin- og dieselmotorer vil fortsætte med at være dominerende på det japanske marked.
Manuelt gear består
Fordi hybriddrift ikke kan parres med en manuel gearboks noterede Dr. Manfred Klüting fra BMW AG sig, at automatgear vil finde stadig større fodfæste.
Der vil i mange år fremover findes mange forskellige transmissioner, eftersom efterspørgslen på meget forskellige markeder vil fortsætte med at være uens i årene fremover. Trenden mod mindre køretøjer skal tages i betragtning, samtidig med omkostningsfaktorer og infrastruktur i de forskellige lande med hvert deres niveau for udvikling.
Synspunkterne varierede meget på symposiet omkring antallet af køretøjer med manuel transmission de næste 20 år. 24 procent af deltagerne på symposiet regner med en manuel andel på mellem 20 og 35 procent, 38 procent med en andel på 35-50 procent mens 26,5 procent forventer mellem 50 og 70 procent de næste 20 år.
Ifølge Ulrich Pelwnia fra GIF Research Center China Co. Ltd og Leverton vil den fortsatte vigtighed af manuel transmission skyldes ulande, hvor prisen er altafgørende. Men på grund af automat-transmissionernes effektivitet vil udviklingen gå denne vej. Leverton argumenterede for, at udviklingen mod hybridbiler også er vigtig i næste fase i ulandene.
Høje kontraster
Omkring en tredjedel af forsamlingen regner med en omsætning på 50-70 procent for den nu kendte drivlinjeteknologi. Over 25 procent regner med 75-100 procent. Klüting noterede, at man må skelne mellem omsætningsudvikling i Europa og USA på den ene side og nye markeder på den anden. I Europa og USA peger krav om CO2-nedsættelse mod multigear automat-transmission. I Kina, som kontrast, er efterspørgslen efter simple transmissioner meget høj. Men hvis Kina politik går mod elektrisk mobilitet, vil det kunne være en "driver" for verdens efterspørgsel mod multigear.
Omkring 80 procent af symposiets deltagere slog fast, at de undersøger mulighederne inden for elektrificering. Udvikling af el-drivlinjer er begyndt hos 56,4 procent. I fremtiden vil 21,5 procent ændre fokus fra mekaniske komponenter til elektriske.
Kina og Japan kæmper
40 procent af deltagerne forudser, at elektrisk mobilitet vil være fremherskende først i Kina, der har lettere end mange andre lande ved at få gennemført strukturelle ændringer, men infrastruktur og den nødvendige el-forsyning er stadig ringe i landet.
36 procent forudser Japan som vinder af elbil-produktionskapløbet, mens 32,8 procent ser Kina som vinder.
Ulrich Pelwnia forventer, at mindre lande i højere grad vil tage teten på området, men at Kina vil kunne profitere af e-mobilitet i forhold til råmaterialer til produktionen, ikke mindst til batterier.
Storbyer firstmovers
20 procent af forsamlingen ser Tyskland som vinder af den elektriske mobilitet, hvor Klüting mindede om de store bestræbelser som netop de tyske politikere og virksomheder gør for at promovere e-mobilitet. Men i sidste ende bestemmer forbrugerne, hvor hurtigt den elektriske bil bliver etableret på markederne. Leverton bemærkede, at det måske ikke er enkelte lande men mere mega-storbyer som London eller Tokyo, der bliver first-movers i forhold til at udbrede elektrisk mobilitet.