To herlige livsstilsbiler
Den helt ny Alfa Giulietta er ikke direkte konkurrent til en Mini - og dog alligevel. De er begge herlige livsstilsbiler.
Mini One koster fra 261.995 kroner, mens Mini Cooper D koster 292.995 kroner. Alfa Giulietta koster i testversionen med 1,4 liters avanceret motor, der yder hele 170 hk, fra 283.500 kroner, til 303.500 kroner med bedre udstyr. Testbilen med endnu mere udstyr såsom xenon-lygter, automatisk klimaanlæg, kørecomputer, armlæn foran, højdejusterbart bagsæde, multijusterbart rat, 16" metalfælge og meget mere til 386.121 kroner.
Begge modeller har god komfort og optimal sikkerhed. Der er selvfølgelig bedre plads i Giulietta med fire døre, mens Minien er stram på bagsædet. Det kan der imidlertid rådes bod på med en forlænget udgave, Countryman, som i versionen med samme diesel-motor er prissat fra 336.000 kroner, og selvfølgelig også med benzin-motor, samt Cooper, også som diesel. Giulietta kan leveres med både diesel og forskellige benzinmotorer, og begge med direkte indsprøjtning med turbolader.
Forbandet elegant Alfa
Navnet Giulietta er tidligere benyttet af Alfa i perioden 1954-1965. Det var også dengang noget af bedste på fire hjul, men kvaliteten haltede. Det er der tilsyneladende rettet op på. Sådan virker det i hvert fald på de nyeste modeller.
Giulietta afløser Alfa 147, og på en liste over livsstilsbiler kommer den absolut ind i førerfeltet. Den kører forbandet godt og sikkert. Det er en bil for ham eller hende, som sætter køreegenskaber og livsstil i højsædet. Den skal nok få tag i nye kunder, der ikke tidligere har kørt Alfa, og som ikke er afskrækket af at have hørt om de mange tidligere problemer.
Designet fik følgende ordlyd med på vejen af venner og bekendte - smuk og elegant. Enig. Alfa Romeo har været nede i en bølgedal de senere år, men det ændrer den nye Giulietta sikkert. Der er planer om at sælge modellen i Nordamerika med Chrysler emblem for og bag.
Præmieret 1,4 motor
En 1,4 liters motor lyder ikke af meget, men motoren er præmieret flere gange. Med et avanceret Multiair ventilstyringssystem med turbolader og intercooler yder den lille maskine hele 170 hk. Det er downsizing, så det batter, efter den nyeste opskrift med mindre motorer, og ellers samme antal hk som større maskiner. Man savner ikke effekt. Heller ikke med fire i kabinen og bagagerummet fyldt op til kanten.
Komforten er tip-top. Styreegenskaberne er perfekte. Det er typisk Alfa ligesom motorlyden, som jo helst skal lyde af lidt mere, når man træder på sømmet.
Alfa lover 17,2 kilometer per liter. Vi kom kun med ud med blot 11,9 kilometer per liter, hvilket var skuffende med den nye motor. Og det var ikke fordi, vi kørte frækt, selv om bilen indbyder til det. Derimod var vi på et par langture, blandt andet til Tyskland, med mulighed for højere tilladt hastighed end i Danmark. Det klarer den til ug med kryds og bolle, men jeg havde forventet et bedre benzingennemsnit.
Knivskarp Mini
Selv om den større Mini ikke er ny på markedet, så er den ny med en herlig diesel-motor på 1,6 liter, der yder 90 hk med sekstrins perfekt transmission, der kører som i smør og meget sportsligt.
Det samme med køreegenskaberne, som allerede imponerede i den første Mini fra 1959. Det gør det også her efter samme koncept, med en herlig direkte styring. Man ved hele tiden, hvor man har bilen. Den er sjov, fræk og vækker fortsat opmærksomhed, og med en udmærket kontant komfort.
Sir Alec Issigonis, der udviklede den første originale Mini i 1959, revolutionerede bilindustrien. I 1999 blev den kåret til den næstvigtigste bilnyhed i det 20. århundrede, efter Ford T, af en international jury. Den nye og lidt større udgave, der kom frem i 2001 er lige så interessant, og er blevet så stor en succes, at BMW, der erhvervede rettighederne til i 1994, har svært ved at følge efterspørgslen.
Produktionen er udvidet flere gange, men Sir Alec Issigonis ville nok vende sig i graven, nu hvor en dieselmotor trækker frækkerten, som har inspireret mange småbiler. Det er selvfølgelig samme koncept som dengang, med hjulene helt ude i hjørnerne.
Mini One er som nævnt ikke stor og med kneben plads på bagsædet, men er man først inde, går det an. Den er til gæld stor på "opleveren" for unge eller lidt ældre, der vil køre smart og moderne.
Sæderne foren er perfekte med god støtte. Kabinen har fortsat speedometeret midt foran på panelet, og det er, som en ven udtalte, et speedometer for pensionister med tydelige store tal. Alt andet virker perfekt med hele sikkerhedsudviklingen.
BMW Mini lover 26,3 kilometer per liter i gennemsnit. Vi kom ud med 20,3 kilometer, uden at køre med særlig blød højre fod. De øvrige oplysninger kan ses i teknikskemaet for de to livsstils-køretøjer.