23948sdkhjf

Staten tjener på privatleasing

Påstandene om et skattehul bygger på mangelfulde beregninger, anfører leasingselskabernes interesseorganisation Finans og Leasing.
Hvis man leaser ny bil tre gange over i alt ni år, vil man samlet set have betalt 17 procent mere i registreringsafgift end ved køb af en tilsvarende bil. Og da leasing helt overvejende sker ved nye biler, vil staten over tid faktisk kunne få større indtægter via denne ordning end ved køb. Det udtaler direktør Christian Brandt hos interesseorganisationen Finans og Leasing.

Baggrunden er, at han mener, der i den seneste tid er tegnet et misvisende billede af, at billeasing udgør et skattehul til skade for staten. Påstandene om et skattehul bygger imidlertid på mangelfulde beregninger, og i mange tilfælde vil leasing give staten større indtægter end ved køb, er konklusionen fra Finans og Leasing.

Ifølge interesseorganisationen er faktum, at ordningen om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift har indbygget en "strafrente", som udligner likviditetsforskydningen og gør ordningen neutral for statskassen. Renteudgiften er ikke fradragsberettiget. I den seneste tids kritik af leasingselskaberne anfører Finans og Leasing, at det bliver glemt, at når der alene betales forholdsmæssig registreringsafgift, må bilen kun anvendes i den aftalte, kortere leasingperiode. Derefter skal der betales ny afgift. Det kan derfor på ingen måde sidestilles med køb, mener organisationen.

Er et driftsaktiv

Faktum er desuden, at leasingselskaber helt retmæssigt kan indregistrere på baggrund af mindstebeskatningsprisen, da der er tale om et driftsaktiv. Det samme gælder for bilforhandleres såkaldte demobiler. Da leasingselskaberne er nogle af landets absolut største bilkøbere, må det i øvrigt antages, at deres fakturapris ligger meget tæt på mindstebeskatningsprisen. Skulle denne antagelse mod forventning være forkert, bør man overveje at se på grundlaget for fastsættelse af mindstebeskatningspriserne, anfører Christian Brandt.

Presser importører

- Når det er fokus på det nu, skyldes det nok, at leasingselskaberne først de senere år er blevet bekendt med denne mulighed kombineret med, at leasingselskaberne har presset på over for importørerne for at få adgang til oplysninger om mindstebeskatningsprisen. Det er udtryk for konkurrence og et naturligt ønske om at give kunderne de bedst mulige priser, siger Christian Brandt til autoupdate.dk. Han tilføjer, at det er en udbredt misforståelse, at indregistrering på baggrund af mindstebeskatningsprisen har noget med ordningen om forholdsmæssig registreringsafgift at gøre.

Ved privat billeasing, anfører direktøren, har staten indtægter på moms af leasingydelserne. Indtægter som staten ikke har ved normal lånefinansiering af købet eller et kontant køb.

- Så samlet set er der på ingen måde tale om et skattehul. Tværtimod er der sædvanligvis et større provenu til staten ved privat billeasing. Privat billeasing er i stærk vækst. I takt med at flere og flere vælger denne finansieringsform, vil statens indtægter stige som følge af momsbetalingen, udtaler Christian Brandt.

Dagbladet Børsen har i øvrigt bragt en række beregninger, der understøtter udsagnene fra Finans og Leasing.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.144