23948sdkhjf

Det er en ommer

EN FORHADT JULEGAVE. En fornærmelse. Et figenblad, der kun skjuler det værste i de bange anelser, som autobranchen har for beskæftigelsen. Der er masser af hårde ord til finanslovpartierne, og skatteministeren især, efter det sølle udspil, der skulle være en udstrakt hånd til autobranchen i sagen om de strammere reparationsregler. Flere deputationer har været i foretræde for skatteudvalget, som man kan læse i denne uges fagblad. Men uden at gøre synderligt indtryk: 5120 kroner per skade – svarende til en brøkdel af en udløst airbag – er, hvad autobranchen har fået af indrømmelse. Jo, man skal have luppen frem, for at finde det, der kunne betegnes som en formildende pakke fra nisseland på Borgen. Det er en ommer, kære ministre.

STORE DANSKE VIRKSOMHEDER, der er underleverandører til autobranchen, fortæller nu, hvor ondt forslaget gør. Og Dansk Metal gik ind i løvens hule hos de borgerlige, der fik læst og påskrevet, at man ikke kan kalde en finanslov Fornyet vækst i Danmark, når man samtidig trækker en klaphat ned over hovedet på en hel branche i den tro, at den ikke vil lægge mærke til følgevirkningerne: Mindst 500 arbejdsløse, og langt færre lærlinge. En karrosserivirksomhed, der hidtil sikkert har haft et borgerligt ståsted, mødte også op og gjorde klart, at forslaget er erhvervsfjendtligt, og at regeringen må have mistet følingen med virkeligheden. Ingen nyder godt af disse ændrede regler, heller ikke statskassen, som påpeget af autobranchen. Ej heller miljøet. For en nyere bil skal have kørt omkring 100.000 kilometer, før miljøregnskabet går op i forhold til produktion af bilen – en ny flexleasingbil, skadet for bare 30-40.000 kroner, ryger angiveligt til skrot, selv om den blot har kørt et par tusinde kilometer. Hul i hovedet.

OG HVORFOR STÅR skatteudvalget så fast? Det er sikkert kalkuleret, at vælgerflugten er begrænset med lovforslaget, der blot berører en enkelt, større branche – hvis de da ser bort fra vrede bilister, der, igen, får øgede forsikringspræmier, men næppe tillægger dette en ny skrotgrænse. Og det er kalkuleret, at autobranchens kvinde på Borgen nu stemmer med koret. Mange vil givetvis finde, at hun har solgt sig selv billigt i partiloyalitetens navn. Hvad man kan betegne som hendes kvarte sejr afdækker hendes partis krise med en ledelse af tromledrenge, der ikke har føling med virkeligheden, og hvor fraværet af kvindelig empati og forstand dominerer i partiledelsen. Den står også fast, fordi autobranchens organisationer måske endnu ikke har lagt hele sin vægt i. For eksempel har Håndværksrådets topledelse ikke forlenet sagen ved selv at møde op med al sin prestige. Ligesom andre ledende brancheorganisationer har undladt at møde frem med bistre miner, og hellere slår sig i tøjret bagefter. Det er også en ommer – der er få dage tilbage at slå fra sig i.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078