FDM: Skat opkræver overpris på importerede biler
60 procent får medhold, når de klager over registreringsafgiften.
Det betyder, at de slipper med en billigere registreringsafgift, end Skat lagde op til. Kun i tre procent af klagesagerne skærper motorankenævnene Skats afgørelse.
Forenede Danske Motorejere (FDM) ser tallene som udtryk for, at Skat bevidst sætter afgiften for højt for at få flere penge i statskassen og for at få færre til at importere miljøskadende brugte biler fra udlandet.
- Man sidder tilbage med mistanken om, at det er bevidst fra Skats side, at de lægger sig i den høje ende ud fra devisen, at går den, så går den, siger Torben Kudsk, chefkonsulent hos FDM, til Politiken.
Bilisternes interesseorganisation har større tiltro til motorklagenævnenes markedsvurdering end til Skats. I motorankenævnene vurderer fagfolk som bilforhandlere og mekanikere sagerne. Og i modsætning til Skat besigtiger motorankenævnene ofte køretøjerne.
Siden motorankenævnenes oprettelse i 2006 har langt de fleste klagere fået medhold. I 2009 fik 62 procent medhold, 33 procent af sagerne blev stadfæstet. Blot to procent af klagerne måtte acceptere en skærpet afgørelse.
- De tal viser, at der er alt at vinde ved at klage. Kun i to procent af tilfældene er der noget at tabe. I 95 procent af tilfældene skal du betale det samme eller mindre, end Skat vurderede, siger Torben Kudsk.
FDM opfordrer Skat til at sørge for, at medarbejderne får bedre kompetencer til at vurdere prisen på biler.
- Det er jo ikke godt det her. Der er tale om en systemfejl, når man systematisk tager fejl. I 60 procent af tilfældene bliver Skat underkendt af folk med forstand på bilmarkedet. Det må trods alt give stof til eftertanke hos Skat, siger Torben Kudsk.
Hos Skat afviser Claus Bruun Johannesen, skattedirektør i Motorafdelingen, at Skat bevidst opkræver en for høj afgift.
- Det kan jeg afvise. Vi prøver at fastsætte markedsværdien, som vi ser den. Der ligger bestemt ikke noget ønske om at ligge for højt. Vi ville ikke gøre vores arbejde, hvis vi konsekvent satte prisen på disse køretøjer for højt. Lovgivningen fastsætter jo, at vi skal forsøge at ramme markedsværdien, siger han.
Skatteminister Troels Lund Poulsen (V) ser ikke de mange medhold i motorankenævnene som et problem.
- Det er klart, at man skal følge udviklingen meget nøje. Men omvendt skal man heller ikke komme i den situation, at Skat sætter afgifterne for lavt, for så vil der bare blive skrevet historier om, at vi sender penge direkte ud af statskassen, siger Troels Lund Poulsen til avisen.