23948sdkhjf

Gentog vindersucces 70 år efter

Mille Miglia var atter i år en stor begivenhed, hvor også den nye Saab-ejer deltog.
Samlet vinder af det legendariske motorløb Mille Miglia blev en BMW Kamm-Coupé Mille Miglia fra 1937 med Giuliano Cané og Lucia Galliani i bilen. Samme model vandt løbet for nøjagtig 70 år siden - i 1940. Nummer to blev en Alfa Romeo 8C 1500 Grand Sport, der også blev to’er i 1940, foran endnu en BMW 328 Kamm-Coupé.

Mille Miglia er et af de bedst kendte historiske løb i kalenderen, der afvikles hvert år. Det hele startede i 1927 i italienske Brescia, og traditionen holdes i hævd, men var dog afbrudt i nogle år under sidste verdenskrig.

Starten foregik igen i år fra Brescia, men den godt 1600 kilometer lange rute var anderledes i år. Den gik til Bologna og San Marino, videre til Rom og tilbage via Vitterbo, Siena, Firenze, Bologna, Parma og Cremona med mål i Brescia.

Tusindvis af tilskuere

Der kom flere hundrede deltagere i gamle historiske biler. Nogle tilmelder sig fem dages ruten, som koster små 8000 kroner per person, men den lange tur på ni dage koster 13.900 kroner med overnatning med mere.

Mange kommer fra flere verdensdele for at være med i det historiske arrangement, som nyder enorm popularitet. Langs ruten er der tusindvis af tilskuere, hvor man mindes de gamle dage, og ved de enkelte etapers stop og overnatning kan det være svært at få plads til de mange deltagere i de ofte middelalderlige italienske charmerende byer. Det sker ofte på byernes torve.

Saab-chef i replika

Alle de kendte bilmærker fra motorsporten er med. Jaguar tilmeldte i år seks fabriksbiler i anledning af selskabets 75 års fødselsdag, og private deltog med 21 Jaguarer, som kunne blive serviceret undervejs af Jaguar-teamet. Også Saab 93 var med. Chauffør var ejeren af det hollandske sportsvognsmærke Spyker, Victor Müller, som nu også ejer Saab, der kørte i en replica af Erik "På Taget" Carlssons tidligere vinderbil fra det finske rally i Finland i 1957. Også en anden Saab 93 fra modelåret 1957 kom til start, samt selvfølgelig en del af de italienske klenodier fra Fiat, Alfa, Lancia og en del BMW’er.

Mille Miglia er en rejse tilbage i siden som tilskuer, og der køres på de offentlige veje - som dengang.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079