Kinesiske Landwind tilbage i Europa
Også Brilliance, Jianghuai Auto og Great Wall vinder fodfæste uden for Den Kinesiske Mur.
Jiangling Motors Corp. valgte at fjerne bilen fra Europa, men nu er selskabet tilbage med en ny model, igen under navnet Landwind, med modellen CV9, som designet af IDEA i Torino.
Den nye bil er udstyret med motorer fra 1.0 til 2.0 liter. Den er 4,41 meter lang med god plads til fem, og flere tyske firmaer har hjulpet med udviklingen. Den er udstyret med femtrins manuel transmission fra Getrag i Tyskland.
Landwind CV9 er netop introduceret i Holland, og Jiangling Motors oplyser i en pressemeddelelse, at den er udviklet efter europæiske normer og vil kunne klare en ny crashtest bedre end for fem år siden.
Den hollandske importør er samtidig ansvarlig for den videre udvikling i Europa ved direktør Peter Bijvelds, der oplyser, at modellen skal introduceres i fem andre europæiske lande i løbet af de næste to år, blandt andet Belgien, Tyskland og Italien.
Andre kinesere på vej
Der er mere på vej fra Kina til Europa. Fælles for de kinesiske biler er de lave priser. Bilmærket Brilliance begyndte salget sidste år i Tyskland under en privatimportør, men uden den store succes med kun 500 solgte biler. Firmaet gik konkurs, og Brilliance trak sig fra Europa. Nu er kineserne tilbage i eget regi med nyt Europa-kontor i Ginsheim ved Frankfurt.
Også Great Wall, der allerede sælger en pickup i Bulgarien og Italien, ønsker at udvide salget til Nordeuropa, måske først i Sverige, oplyser direktør Xing Wenlin, der er chef for eksportaktiviteterne.
Det kinesiske selskab Jianghuai Auto, der er blandt de 10 største i Kina, ønsker at opføre en fabrik i Slovakiet. Der er gang i forhandlinger med regeringen i Bratislava. Jianghuai Auto fremstiller personbiler, vans, pickups, lastvogne og busser i Kina. En talsmand fra selskabet oplyser til lokalpressen i Bratislava, at det drejer sig om produktion af personbiler og lette lastvogne i Slovakiet.