23948sdkhjf

Fin teknologi - kedeligt design

VW Golf Variant er fornyet med fornem teknologi, men mange havde måske forventet et mere spændende design. Det har en naturlig forklaring.
VW Golf Variant, der er stationcar-versionen, er kommet i en ny udgave, hvor der er masser af plads til bagagen på hele 505 liter, og med foldet bagsæde 1495 liter. Bagsædet kan også deles, og der er dobbeltbund i bagagerummet, så volumenet reelt er 560 og 1550 liter

Men det er dog bilens motor og syvtrins DGG transmission, der imponerer. Dobbeltkoblingen skifter langt hurtigere i automatfunktionen, end vi kan gøre det selv. Motoren er 1.4 TSI, der yder 122 hk gennem direkte indsprøjtning og udstødnings-turbolader, og den lille, downsizede motor klarer en tophastighed på 201 kilometer i timen, med 0-100 på 9,9 sekunder via forhjulene. VW lover samtidig et gennemsnit på 16,7 kilometer. Vi kom ud med 15,5 kilometer i testugen. Ikke dårligt.

Testbilen koster 321.998 kroner for det laveste udstyrsniveau Comfortline, som er udmærket.

Virkelig lækkert gear

Tilbage til den fine syvtrins dobbeltgearkasse, som er en videreudvikling af sekstrins transmissionen, men nu med en tør dobbeltkobling med organisk bundne friktionsbelægninger. Det betyder, at gearolien kun skal anvendes til smøring af tænderne og lejerne, og ikke til køling af koblingen. Det giver gearkassen en højere virkningsgrad, hvilket medfører et lavere brændstofforbrug.

Dertil kommer, at forskellige komponenter i oliekredsløbet kan undværes, og det er med til at gøre systemet mere enkelt og lettere i forhold til sekstrins DSG gearkassen. Her må jeg tage mine ord om de første DGS gearkasser, der kom frem, i mig igen. Disse gearkasser var dyrere, og "hvad skulle man med dem, når den manuelle gearkasse virkede fortrinligt". Det var en forkert konklusion. Indrømmet.

Selvfølgelig er 321.998 kroner mange penge for en tilsyneladende almindelig bil, som imidlertid viser sig at være ret ualmindelig og mere økonomisk. Allerede ved cirka 60 kilometer i timen er automatgearet oppe i sit højeste syn trin, og det skifter, uden man fornemmer det. Virkelig lækkert. Samtidig kan man skifte manuelt, hvis man ønsker lidt mere sportslig kørsel.

1.4 liters motoren har andre søstre med samme volumen, og helt op til 180 hk, hvor VW har monteret en kompressor, der hjælper med de lavere omdrejninger.

Et design-hensyn

Flere bekendte og venner kunne ikke se, at denne VW Golf var en ny version. De mener, at designet ligner forgængeren meget. Et par stykker gav udtryk for, at udseendet er ret kedeligt, men det er der en forklaring på.

VW har, som nævnt, fornyet modellen med de tekniske fremskridt, men har valgt at holde designet så tæt ved forgængerens som muligt. En form for forbrugerpolitik af hensyn til de nuværende VW Golf-ejere, der således ikke fornemmer, at de kører i en ældre model.

Nok om det. Jeg mener, bilen er en positiv oplevelse. Designet er en smagssag. Med hensyn til udstyret er modellen godt med: El-ruder i alle fire døre, aircondition, multijusterbart rat, ekstra varme- og friskluft dyser til bagsædet, fartpilot, infosystem med mere. Alt med en god kvalitetsfornemmelse.

Stram med komfort

Undervognen vil måske synes stram for en del mennesker, men ikke for mig. Det er rart, at alt fornemmes uden, at undervognen bliver for hård. Sådan skal det gøres.

VW Golf Variant 1.4 TFSI er kort og godt en god bil, og 122 hk er nok til de fleste, også når det store bagagerum er fyldt godt op. Der er plads til hele familiens bagage på den lange ferietur eller til den professionelle med mange kollektioner, og så leveres modellen i øvrigt også som BlueMotion med 105 hk diesel, der loves op til 23,8 kilometer i gennemsnit, samt som 160 hk TSI med samme 1.4 liters motor, eller 2.0 TDI med 140 hk.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094