23948sdkhjf

Oplyst verdenspremiere i Touareg

Øget synlighed via dynamisk lys. VW og Hella lancerer den dynamiske lys assistent. Så kører man hele tiden med langt lys, men uden at blænde andre.
Undersøgelser viser, at bilister kan øge brugen af langt lys for at øge deres synlighed. Især når biler uden for byer kører 80 km/t er nærlys ikke nok til at reagere tids nok over for fodgængere, køretøjer eller andre objekter på eller ved vejen. En løsning er den såkaldte Dynamic Light Assist, som skaber markant øget synlighed og sikkerhed, påpeger Hella. Sammen med VW har systemet verdenspremiere på den nye Touareg, som kommer til salg i maj 2010.

Systemet er baseret på intelligent interaktion mellem et kamera, billede fremkaldelses software og den nyeste lys-teknologi fra Hella. Kameraet sidder øverst i forruden, som spotter både forankørende og modkørende biler. Disse data evalueres præcist via billede fremkaldelse, og bilernes præcise positioner afgøres. På basis heraf sørger en særlig cylinderformet skygge, skabt mellem lyskilden og linsen, og som flytter sig, for at andre biler ikke blændes. Dette garanterer bilisten optimalt lys uden at blænde andre, lover Hella.

Så tidligt som i 1996 lancerede Hella Adaptive Frontlighting System (AFS), som skræddersyr lyset til de givne rammer på basis af fart og styrevinkel. Kamera-baseret lys vil medføre endnu mere fleksibelt lys, påpeger Hella, som har lanceret sit første kamera-baserede forlys (adaptive cut-off) i den nye Audi A8 samt Mercedes E-klasse (var først allerede fra april 2009).

Den dynamiske lys assistent repræsenterer ifølge Hella en ny milepæl inden for intelligente lys-systemer og er den første af sin art. Og næste skridt er allerede på vej: Lys assistent med LED lys.

Lys ekspansion

Lygte- og elektronik-specialisten Hella udvider sit i forvejen omfattende lys-sortiment via nye modeller i stort volumen. Nye højdepunkter til det uafhængige eftermarked er således eksempelvis forlygter til Golf 6, BMW Mini, BMW 7-serien, Fiat 500 og Mercedes A, B, C og E, men også både for- og baglyger til Opel Insignia og Polo A05.

Takket være samarbejde med andre OE-producenter (Visteon, Magneti Marelli og ZKW) er Hella nået op på samlet 3000 produkter til det uafhængige eftermarked – en fremgang på 30 procent, og Hella oplyser at have en dækning inden for lys på 70 procent i Tyskland og 50 procent i Europa – og er dermed størst inden for sit felt.

Inden for forlygter til eftermarkedet i Vesteuropa opgør Hella sin dækning til 50 procent i 2010 mod 38 procent i 2004 – foran konkurrenterne Valeo, Bosch og Magneti, som ligger på 48-41 procent. Inden for tågelamper er dækningen endnu højere, mens den er lidt mindre, når det gælder baglygter.

I 2009 lancerede Hella over 500 lys-produkter til eftermarkedet, i år venter selskabet at passere 400.

- Selv om vi er nr. 1 inden for køretøjsspecifik lys på eftermarkedet, skal vi gøre vores produkter tilgængelige på eftermarkedet endnu hurtigere – målet er at nå ned under tre måneder, oplyser Dirk Alexander Bäppler, direktør fra Hella lys-division.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.142