23948sdkhjf

LED, LED og atter LED

Fremtiden går mod hvidt dagslys foran bilen – også om natten, bebuder Hella.
- Vores klare budskab er, at LED er fremtiden. LED kan yderligere forbedre sin effektivitet med 50 procent i løbet af de næste tre år, mens udviklingen inden for halogen og Xenon er stoppet, fastslår Franz-Josef Kalze, chef inden for lys-udvikling hos Hella.

Først viser han frem i Hellas helt specielle, flere hundrede meter lange lys-tunnel ved hovedkvarteret i Lippstadt, hvor selskabet hver dag i samarbejde med adskillige bilproducenter er i færd med at udvikle fremtidens lys på bilerne. Og siden – da mørket er faldet på – sker det bag rattet i en håndfuld BMW og Mercedes-biler, udstyret med en helt særlig lysbro foran, så man under kørslen med et enkelt tryk kan skifte mellem halogen, Xenon og LED i de forskellige, avancerede udgaver. Og det overbeviser.

LED har klare fordele inden for levetid, miljø og effektivitet, påpeger Hella, som oplyser, at LED har en levetid på op til 20.000 timer mod 300-1500 timer for halogen og cirka 2500 timer for Xenon.

Med LED er lyset gået fra gult (halogen) over blåt (Xenon) til hvidt eller nærmest dagslys med hele 5500 til 6000 såkaldte Kelvin.

LED siden 2004

LED sås første gang hos Hella som signal-funktion i en forlygte til Audi A 8 i 2004. I 2008 kom den første fuld-LED forlygte fra Hella til Cadillac Escalada, mens den første fuld-LED forlygte med AFS kom i A8 i år.

Inden for LED signal-funktioner venter Hella en vækst på 11 procent om året de nærmeste år, mens væksten inden for fuld LED-forlygter ventes at blive på 50 procent.

I år forventer Hella, at seks biler lanceret med LED forlygter.

Inden for såkaldt adaptive lys-systemer forventer Hella en vækst på cirka otte procent om året, primært drevet af premium-bilerne, oplyser Steffen Pietzonka fra Hellas lys-division.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082