Find det rigtige partikelfilter
Hvilket partikelfilter skal man vælge, og kan man nu være sikker på, at det virker? Det er spørgsmål, som mange i lastbilbranchen stiller sig i disse dage, hvor de skal gøre klar til miljøzoner i Odense og Århus.
Miljøzoner betyder, at alle lastbiler skal have et partikelfilter, hvis de ikke har en motor, der opfylder Euro 4 og Euro 5-normerne.
Det store spørgsmål for vognmændene er: Hvilket system fungerer bedst til de forskellige køretøjer?
Firmaet Besko har de seneste fem år samarbejdet med det danske firma Purefi, som udvikler og producerer filterløsninger til alle typer køretøjer. Alle filtersystemerne er godkendte og opfylder Færdselsstyrelsens krav. Alt er lavet i rustfast stål for lang holdbarhed.
- Purefi tilbyder som de eneste et filtersystem som kan opgrades efter behov, fortæller Flemming Flugt, som er produktchef på området.
- Uanset kørselsmønster kan vi levere et filtersystem, som kan køre mindst 800 timer mellem service. De aktive systemer har serviceintervaller på 1500 timer.
- Det, at vi har været med helt fra starten, gør, at vi i dag godt tør stikke næsen frem og sige, at vi har styr på teknologien.
Besko har været på markedet i mere end 25 år, og firmaet beskæftiger sig i det daglige med reservedele og tilbehør til den tunge transportsektor. Firmaet har hovedkontor i det nye Logistikparken transportcenter ved Århus. Dertil kommer centrallager i Kolding og afdelinger i Greve og Padborg. På alle fire lokationer lagerføres et komplet program af reservedele og tilbehør til den tunge transportsektor.
Aktiv regenerering
Hos Besko opereres der med 3 typer filtersystemer: et aktiv system, et passivt og et CRS-system.
- Det aktive filtersystem har diesel indsprøjtning på en speciel forkatalysator og skal have tilsat en væske i brændstoffet, fortæller Flemming Flugt.
- Filteret kan klare de laveste driftstemperaturer og stadig fungere med lange serviceintervaller. Systemet regenerer ved kortvarige temperaturer over 180 grader C. Det aktive system anvendes populært sagt til køretøjer, som aldrig eller meget sjældent kommer ud på en "god lang tur".
Passiv regenerering
Den store forskel i forhold til det aktive system er, at regenereringen af filteret først starter ved 350 grader. Det betyder, at det passive system kun kan anvendes til køretøjer, som har et kørselsmønster, hvor de jævnligt oplever en kortvarig hård belastning.
- Ændres et køretøjs kørselsmønster sig således, at det passive system ikke længere kan fungere, kan Purefis system som det eneste på markedet "genbruges" og ombygges til et aktivt system, fortæller Flemming Flugt.
- Pengene, som vognmanden oprindeligt betalte for det passive system, er dermed ikke spildt. I disse tider er det naturligvis noget, man skal have med i baghovedet, når man beslutter sig for et filtersystem.
CRS system
Endelig er der et filter med forkatalysator og SiC filterkerne. Det regenerer løbende ved høje temperaturer.
- Det kræver at temperaturen i udstødningen er over 260 C i mindst 30 procent af tiden i en 10-timers driftsperiode. Dette muliggør montering på køretøjer med medium driftsbetingelser, hvor additivbaserede systemer fejler.
- Såfremt temperaturen er lavere kan problemet løses med opgradering til PureSiC Active vores aktive regenerering. Systemet kan altid opgraderes, også ved en senere lejlighed.
Fælles for alle Purefis systemer:
Er man i tvivl om et køretøjs kørselsmønster, logges det i en periode for at fastslå, hvor høje temperaturer der opnås, og man kan herefter enkelt fastslå, hvilket filtersystem køretøjet skal udrustes med.
Al forbrænding af partikler foregår i udstødningen, og motoren påvirkes derfor ikke af processen.
Datalogning er inkluderet, og chaufføren oplyses i god tid om eventuelle systemfejl via et display i førerhuset.
Alt foregår automatisk og kræver således minimal opmærksomhed fra chaufføren.
Der er opbygget et ombytningssystem for filterkerner. Det sikrer, at køretøjet ikke skal holde unødigt stille.